-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Flere elbiler i Kina
I forhold til et totalt salg på 18 mill. biler årlig, er ikke 20.000 elbiler i første halvår spesielt imponerende. Nå jobber Kina med ny lokkemat for å øke el-innslaget.
I Kina har de en ekstra skatt på 10 prosent av kjøpesummen. Den er øremerket til veibygging.
Kjøpere av elektriske biler (eller plug-in hybrider) skal slippe å betale denne skatten frem til utgangen av 2017, fortalte myndighetene nylig.
Aksjene i BYD, Kinas største produsent av elbiler, steg umiddelbart med 3 prosent. BMW, som begynner å selge i-bilene sine i september, og Tesla får imidlertid ikke ta del i denne lettelsen, fritaket skal bare gjelde hjemmelagde og ikke importerte biler.
Wanxiang-gruppen syntes imidlertid meldingen var hyggelig – det er de som nå eier Fisker, og som planlegger lokal produksjon.
Dette er bare en liten del av stadig flere, og mer kompliserte elbil-incentiver som innføres både lokalt og for hele landet.
Det er et sentralt Teknologi og Forskningssenter i Kina som deler ut lisenser til produsenter som ønsker å produsere biler med el- eller plug-in teknologi, og det er selvfølgelig mange som håper at Kina kan ta ledelsen på dette området, etter at de i alle år har hinket etter vesten når det gjelder konvensjonell bilteknologi.
Det er også derfra de generelle incentivene kommer (inntil 60.000 kroner i avslag for en elbil, eller 30.000 ned på en plug-in hybrid), men det er ikke de som står bak det nyeste Beijing-initiativet.
Der skal de lokale myndighetene sørge for at innen 2017 er alle dagens taxier i byen erstattet av en flåte på 170.000 elektriske biler.
I dag har byen 60.000 drosjer som legger igjen solide mengder kulldioksyd.
Men også private kunder oppfordres til å kjøpe elektrisk. Inntil 115.000 kroner blir avslaget når du legger det sentrale fradraget sammen med det lokale som Beijing byr på.
Derfor regner man med at det vil bli solgt minst 20.000 elbiler i byen i år, i 2016 regner de med et volum på 60.000.
I tillegg skal 4.500 elektriske busser på plass i løpet av de neste årene.
Om det monner, er en helt annen sak. I dag er det mer enn 5 millioner biler i hovedstaden.
Men det vil sikker monne når det gjelder teknologi. Med dette har kinesiske bilprodusenter fått en ny kraftig oppfordring til å få frem moderne drivlinjer.
Både BMW og Daimler har sett dette for lengst. Sammen med partneren BYD har Mercedes utviklet et eget merke: Denza. Og BMW har utviklet Zinoro sammen med sin samarbeidspartner: Brilliance. Begge produktene er utpreget elektriske.