-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
COTY-kandidatene på plass
Som vanlig skal en del spesialister velge hva som er best, eple, vinterferie eller trikken. Car Of The Year er på gang igjen.
Hvordan presumtivt velinformerte, erfarne kolleger greier å fortelle hva som er best av enten Audi TT, en Jeep Renegade, en Mercedes C-Klasse Coupé og en Toyota Aygo, går over min forstand.
Og har vel egentlig undret meg over hele opplegget helt siden jeg satt sammen med Paul Frere, Edouard Seidler (han skrev også for BIL), noen hollendere (det var Autovisie i Nederland som virkelig dro i gang dette showet) og andre høvdinger og diskuterte prosjektet.
Det skjedde som regel under Fiat-arrangementer. Fiat var blant de ekstremt gjestfrie kan man si – og det var nok ingen tilfeldighet at Fiat-konsernet har hatt flere Årets Bil titler enn noen annen produsent. (I Europa, vel å merke! Oppskriften var opprinnelig amerikansk, Motor Trend drev med dette allerede på 1950-tallet).
Av en eller annen grunn har denne gruppen fått lov til å kalle seg COTY. På tross av at den bare så vidt er 50 år gammel.
Den egentlige COTY, parfymemakeren og diverse skjønnhetsmidler, ble grunnlagt av Francois Coty for 100 år siden. Man skulle tro arvingene hadde synspunkter på denne navneforviklingen.
Det er verdt å merke seg at medlemskapet i den opphøyede forsamlingen stort sett går i arv. Og ved siste avstemning var det 58 personer som sto for det geniale valget – en eneste enslig av dem var kvinne. Resten var herrer – en rekke av dem mer enn gjennomsnittlig pompøse.
Men altså: nå er den første listen over årets første kandidater her (det vil ikke ta lang tid før den kuttes ned til noe mer håndterlig):
- Audi TT Coupé
- BMW 2-Serie Active Tourer
- BMW i8
- BMW X4
- Citroën C1
- Citroën C4 Cactus
- Fiat 500X
- Ford EcoSport
- Ford Mondeo
- Hyundai i20
- Infiniti Q50
- Jeep Renegade
- Lexus NX
- Lexus RC
- Mercedes-Benz C-Klasse
- Mercedes-Benz GLA
- Mercedes-Benz S-Klasse Coupé
- Nissan Pulsar
- Nissan Qashqai
- Nissan X-Trail
- Opel Corsa
- Peugeot 108
- Porsche Macan
- Renault Twingo
- Skoda Fabia
- Smart ForFour
- Subaru WRX STI
- Suzuki Celerio
- Toyota Aygo
- VW Passat