-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Messerschmitt som e-sykkel
Det er klart at noe såpass muntert som Messerschmitts opprinnelige KR200 må tåle noen imitasjoner nå og da.
Den trehjuls Messerschmitten var en av de opprinnelige mikrobilene. Ikke bare det forresten, den var også en av de virkelig originale mikrobilene.
To hjul foran, motor bak, tandem-seting og en jagerfly-liknende glasskuppel som må vippes opp ved inn/ut-vandring resulterer i noe ganske enestående.
Legg til en smart design, skikkelig aero-preget, og du har noe underlig som faktisk ser moderne ut den dag i dag – mer enn 60 år etter at den surret rundt.
Men man kan feire et annet jubileum også: det er nemlig 50 år siden de siste ble produsert, og det er dette som er alibiet for to tyske konstruktører som nettopp har lansert sin Veloschmitt KR E-250.
Pedaldrevet
Drivlinjen er med andre ord den samme du finner på en e-sykkel. Pedaler, men elektrisk assistanse. 250-tallet forteller hva akkurat det dreier seg om: en 250 Watts motor som drives av et 36 V, 10 Ah batteri.
Men du kan se hvor design-inspirasjonen kommer fra, de solide forskjermene er fremdeles med, og man har satt passasjeren bak første-pedaløren. De som tråkker får forresten god hjelp av en åtte-trinns Shimano.
Denne utgaven måler 285 x 120 x 110 cm har masse karbon ombord, derfor veier den bare 60 kg klar til avgang og har både skivebremser og luftfjæring (ikke bare pneumatiske dekk – men skikkelig fjæring).
Toppfarten er hele 30 km/t og de to designerne som står bak prosjektet planlegger å bygge 200 eksemplarer i år.
Fred Zimmermann aner jeg ikke noe om, men den andre mannen bak initiativet, Achim Adlfinger, har jeg en sterk følelse av er vant til litt mer flærr. Han eier et firma som heter Jetbuster – de bygger en ganske avansert vannscooter.
Prisen for Messerschmitt-imitasjonen er 5.200 euro, og du må legge på 1000 euro til, dersom du ønsker plass til en medtråkker. Den første velomobilen er i serieproduksjon sier de to.