-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Franske fabrikker i pluss
Tall fra både Renault og PSA PeugeotCitroën forteller at grepene den siste tiden begynner å virke. Begge hadde svarte tall i annet kvartal – Renault sågar 25% opp for hele første halvår.
Renault
En av hovedårsakene til 25 prosent hoppet er sparetiltak. I fjor ble for eksempel arbeidsstokken hjemme redusert med 5.600 personer.
Fabrikken forteller også at i første halvår i år så man en besparelse på 200 millioner fra innkjøp. Mens logistikk, forskning og utvikling bidro med 190 millioner.
Alt dette er ledd i langsiktige planer der det uttalte målet er 5 prosent driftsmargin i 2016.
Det er fremdeles et stykke før man er der. I første halvår oppnådde man 3,7 prosent, mot 2,9 prosent i fjor.
Underlig nok sank omsetningen med 3 prosent til snaue 20 milliarder. Det skyltes ikke færre biler, men uheldig valutautvikling.
Faktisk sa Renault at Europa-markedet styrket seg kjappere enn de hadde regnet med. Nå antyder de et marked som skal øke med 3-4 prosent i år. Tidligere lå prognosen på 2-3 prosent.
1,37 millioner biler i første halvår var en økning på 4 prosent. Mens Dacias økning isolert var på 35 prosent. I Europa økte gruppen sin markedsandel med 1 prosentenhet.
Nissan-engasjementet var positivt, japanerne bidro med nesten 800 millioner, mens AvtoVAZ kostet dem 55 millioner.
PSA
Det tyder på at både ny ledelse og nye tiltak begynner å sette spor etter seg.
Tallene er imidlertid fremdeles ganske stygge: et samlet nettotap på 114 millioner euro etter første halvår. Men det er en betydelig forbedring allikevel – i fjor gikk man 471 millioner baklengs etter de første seks månedene.
Og enda mer dramatisk positiv er altså bildivisjons-tallene. Der tjente de 7 millioner euro i første halvår – i fjor tapte de 538 millioner der.
Også PSA hadde lavere omsetning, som slett ikke reflekterte produksjonstallene. En nedgang på 0,4 prosent til 27,6 milliarder kunne alt sammen tilbakeføres til valutasituasjonen.