Carice MK1
Carice MK1
Carice MK1
Carice MK1
Carice MK1
Carice MK1
Carice MK1
Carice MK1
Carice MK1
Carice MK1

Porsche-kloning på el

Man kan gjøre verre ting enn å legge seg opp mot klassiske Porsche 356. Slik Carice fra Nederland gjorde da de utviklet en liten juvel av en elbil.

Publisert Sist oppdatert

Dersom jeg skal liste opp biler fra Nederland som er representert på disse BilNorge-sidene, tror jeg ikke jeg kommer lenger enn til Donkervoort, Spyker og Vencer.

Men nå kan du legge til Carice – håper jeg.

For denne ser så spennende og spesiell ut at jeg virkelig håper det kan bli noe av. Og – selvfølgelig, dette forstår du hvis du følger med videre – for en som tilbringer mesteparten av sin transport i en Daihatsu Copen, alltid med taket nede, og en Renault Twizy, må jo dette være den perfekte kombinasjonen.

Det viser seg at folkene bak den nye bilen, først og fremst en fyr som heter Richard Holleman (men som bare kalles Ries – derav navnet på denne CAR’en) har drevet og småbygget litt spesialbiler før også, svært under radaren.

Men en og en, og stort sett ting du ikke ser på gata.

Men med denne nye har de ambisjoner. Såpass store at de har koblet seg opp mot Vredestein for å få hjelp gjennom lanseringsfasen.

Bilen er åpenbart liten – det ser vi av bildene. Hvor liten aner jeg ikke.

Men vi ser også at den er svært nett, med et helt klart sportslig tilsnitt – dersom det ikke viser seg i praksis da at den er så liten at det blir latterlig.

Men det blir fortalt at den ikke veier mer enn 350 kg, med den minste batteripakken. Den er i stand til å mate en motor på 15 kW og det snakkes om 100 kilometer rekkevidde og en mulig toppfart på svimlende 100 km/t.

Det gjør den i det minste Motorveilovlig.

Men det finnes også en utgave på 4 kW som på Kontinentet kan kjøres av 16-åringer, det er imidlertid ikke den som interesserer meg mest.

Det er den på 40 kW og med 200 kilometer rekkevidde (mer dersom man monterer det de kaller «flyttbar range extender»).

Konstruksjonen høres ganske smart ut. En Lotus Elan-aktig sentral boks er det bærende elementet, og der finner man også batteriene.

Hva slags materialer som er brukt aner jeg ikke, men på den ene siden høres de ganske eksotiske ut dersom denne vekten er sann. På den annen side kan de ikke være for eksotiske, for prisen er ikke vanvittig: rundt 22.000 euro.

Akkurat nå jobber de med en «serie» på de første ti bilene. Jeg har satt meg i sving – akkurat denne kan jeg ikke la glippe. Et første møte ser ut til å kunne skje i slutten av august.

Powered by Labrador CMS