Det er selvfølgelig ikke like store bevegelser her som blant modellene, det blir litt tregere bevegelser når vi snakker millioner i stedet for hundre tusen.
Men vi ser i hvert fall på prosentendringene hvem som er de ivrigste. Ford, Honda, BMW, Mercedes-Benz og kinesiske Wuling har alle tosifret økning i 2013.
På den annen side: det er ikke mange som hadde lavere produksjon i 2013 enn i 2012. Fiat er den eneste i toppen (marginal nedgang riktignok) før vi kommer ned til Citroën (også marginal) og Daihatsu og deretter flere kinesiske/indiske merker.
I topp-ti ser vi også at Hyundai har økt såpass mye mer enn Nissan at koreanerne rappet femteplassen. Kia på åttende har ikke samme veksten.
Annonse
Fjorårets totalsalg endte på 84 millioner biler – en ny rekord. Opp 5,1 prosent eller i tall: ca. 4 millioner bedre enn i 2012.
Ford bidro i stor grad til den økningen, de fikk registrert mer enn en halv million flere biler enn i 2012. VW økte bare med 231.000 biler og Toyota nøyde seg med 179.000.
Chevrolet på fjerde burde se seg tilbake, Hyundai har fart nok til å passere, om ikke i år så i hvert fall neste år.
Så ser vi at Suzuki underleverte og ramlet fra 12. til 15. plass. Det betyr at de tre tyske såkalte premium-merkene hver steg en plass – uten at rekkefølgen ble endret.
Hvis det ikke var for at vi vet at slikt er ulovlig, kunne man nesten tro de hadde delt markedet mellom seg. Til sammen fikk disse tre merkene skilter på 2.830.808 nye biler i fjor. Forskjellen mellom BMW på første og Audi på tredje bare er 73.000 biler. Cirka 2,5 prosent av totalen. Da blir det ikke stor forskjell på kakestykkene.
Påfallende er det egentlig derimot i hvor stor grad de kinesiske merkene har mistet terreng. Vi ser det spesielt godt på de mindre merkene som befinner seg bak nummer 50. Det eksplosivt voksende kinesiske markedet mates nok først og fremst av ikke-hjemmefra merker.
I fall du lurte: Cadillac er nr. 53, Porsche nr. 58, Smart nr. 74, Lincoln nr. 76, Alfa Romeo nr. 84, Lancia nr. 85 og Jaguar nr. 88.
Annonse
For de av oss som er vant til å få disse resultatene på konsernbasis, kan det kanskje virke underlig at Volkswagen er så langt bak tabell-lederen Toyota.
Forklaringen er selvfølgelig at VW har en hel bukett andre merker som de adderer når de gir samlet resultat, akkurat som GM har. Toyota, stakkar, har bare Lexus og Daihatsu (+ Hino) de kan legge til.
I fjor, i grove tall endte de tre ledende konsernene på
Toyota: 9,98 millioner
GM: 9,71 millioner
Volkswagen: 9,7 millioner
Men her skal du altså få hele leksa delt opp i merker: