Selv om det fra myndighetenes Department of Transport heter at dette dreier seg om «Light Passenger Vehicles», finner vi både MAN, Hino og Fuso på bestselgerlistene. Sammen med Maserati, Ferrari og Lamborghini.
Det er mye rart i Hong Kong.
Men de kan i hvert fall glede seg over at markedet økte 14 prosent i juni, og dermed er totalen for første halvår oppe i nesten 25.000 biler – en fremgang på nesten 4 prosent.
Så ser man at Toyota er suveren leder, men at Mercedes-Benz, BMW og Audi følger på plassene etter.
Men rundt 40 prosent av Toyota-volumet er minibusser og taxier – ta bort dem og du har den tyske premium-trioen på topp blant merkene.
Annonse
Og, enda mer oppsiktsvekkende, du har S-Klassen fra Mercedes øverst på modell-pallen. Det er takket være den nye modellen – 192 enheter i juni var en økning på 1600 prosent. Og akkumulert er økningen på 1120 prosent.
Det som skuffet litt var Rolls-Royce. Peninsula Hotel i Hong Kong er kjent for verdens største flåte av Rollser. De kan altså ikke ha plassert noen ny storordre i dette halvåret, siden det bare ble registrert 23 nye.
Bentley gjorde det bedre, 56 biler, og Jaguar klarte 70.
Volvo på 15. plass, og ikke en eneste SAAB – av naturlige grunner. Men fremdeles litt sentimentalt – de gangene jeg hadde noen fridager i Hong Kong (selv etter at den ble en del av Folkerpublikken Kina) var det Saab-forhandleren der som lånte meg noe å kjøre med. Selvfølgelig etter anbefaling fra Erik Carlsson.
Saabs legendariske ambassadør var en av de største nettverkerne jeg vet om.
(Og hvis du lurte, Toyota Noah, Toyotas nummer tre bil, er også en forholdsvis primitiv minivan. I virkeligheten finner du ikke en japansk personbil – av den typen vi ville kalt personbil – før du er langt nede på Toyota Corolla / Prius-nivå.)