Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé
Renovo Motors Coupé

Daytona på strøm

Shelby’s Daytona er vel enda mer ikonisk enn Ferraris. Nå kan du få den med 740 Volt innabords.

Publisert Sist oppdatert

Elektriske Superbiler, virkelige Superbiler, er det fremdeles langt mellom. Men det spørs om ikke den bilen Renovo viste på Pebble fortjener betegnelsen.

For egentlig har denne bilen vært en Superbil i 50 år, helt siden originalen vant sin klasse, og satte en rekke rekorder på Le Mans i 1964. (Nummer 4. totalt, foran en rekke GTO’er).

Det var Shelbys chassis nummer CSX2299 med det opprinnelige Peter Brock-karosseriet som hadde den samme blå fargen og de samme hvite stripene som dagens utgave har fått.

Faktisk har Peter Brock vært med på å gi gode råd når denne nye elbilen skulle bygges, og chassiset har Renovo kjøpt fra Shelby American, der den har fått en ny chassisnummerserie som starter med denne: CSX9000.

Renovo ble startet i 2010 med et greit formål: Å bygge verdens mest spennende biler!

De har klart å holde seg godt under radaren frem til nå, men på Pebble Beach satte folk seg rett opp i fluktstolene og fulgte med, da bilen ble trillet frem.

Egentlig er det nok at den ser ut som den gjør, og at den har fått et såpass fantastisk interiør som Brock skisset opp. Men det er ting under skallet her som også fortjener oppmerksomhet.

Bilen veier litt over 1500 kg, 40 prosent av den tilhører elektriker-avdelingen. Batteripakken er delt opp i tre enheter for at de kan plasseres der hvor det gir grei vektfordeling. Hvilket høres ut som om herrene bak har kjørbarhet som et mål.

At de også bare bruker de to motorene på bakhjulene, og ikke er fristet til å bygge firehjulsdrift, tyder også på at det er bygget inn en del gammeldags Carroll Shelby hard-core DNA her. Det skulle ikke forundre meg om det går an å spinne med bakhjulene også.

Men på vei til 100 på godt under 4 sekunder ligger det nok en eller annen launch kontroll under – ellers hadde nok den tiden blitt problematisk å nå.

Selv om ytelsen er på 500 hk (med bare 37 millisekunder fra du er på gasspedalen til motorene reagerer – kjappere enn noen bensininnsprøytning klarer, rene tankeoverføringen). 1350 Nm blir jo ganske teoretisk i denne sammenhengen.

Toppfarten er ikke så imponerende, snaue 200 km/t, og du skal ikke regne med mer enn 150 kilometer rekkevidde, sannsynligvis med ikke altfor mange demonstrasjoner av aks-egenskapene.

Men hvem bryr seg, dette er ikke noen Gran Turismo bil, men en Vehicule pour les Grands Posseurs.

Hva som imidlertid er mer interessant er prisen.

Når andpustne kolleger forteller om en ny bil som koster millioner, pleier de å legge til «og da er ikke engang skatter og avgifter og frakt betalt».

I dette tilfelle kan jeg slå fast at bilen koster 529.000 dollars, F.O.B. Silicon Valley, der fabrikken ligger. Frakten fra San Fran er billig, og når den er vel i land i Drammen behøver du ikke tenke på moms eller avgifter i det hele tatt.

Hvis du får lurt den over grensen før maks-målet på elbiler har slått inn, og fordelene har forsvunnet.

Powered by Labrador CMS