- Nå eller aldri!

I forkant av mandagens presentasjon av nye XC90, har Volvo-sjefen gått ut til utvalgt presse. Etterlatt inntrykk kan kanskje diskuteres.

Publisert Sist oppdatert

«Nå eller aldri» er det klare inntrykket vi får når vi leser oss gjennom Volvo og neste store bil og Geely-eierskap og fremtid, slik det fremkommer i internasjonal presse om dagen.

Volvos toppsjef Håkan Samuelsson må har vært ganske klar i budskapet sitt, for titlene vi leser er helt sammenfallende:

“There is no Second chance” i Automotive News, “Bilen som avgjør Volvos fremtid” i Dagens Industri, “Volvo pins hopes on its ‘all-in’ car” i Financial Times

Klart den nye bilen er viktig, og betydningsfull.

Det er for eksempel den første nye Volvoen etter at kinesiske Geely overtok. Det er den første bilen som bygges på den nye skalerbare arkitekturen – SPA kaller de den.

Det er en bil som skal hente tilbake 11 milliarder i investeringer. Og det er en bil som (sitat Samuelsson) «ikke er helt premium, men nesten, og denne bilen skal lukke luken til premium».

Det er også en bil som skal selges for mellom 50.000 og 100.000 euro. Man skal ganske langt opp på premium-stigen med slike priser.

Utfordrende
Og der nøyer man seg ikke med firesylindrede motorer akkurat.

All heder og ære til Volvo som har utviklet et fantastisk nytt motorprogram (her snakker jeg på teoretisk grunnlag – jeg aner ikke hvordan de virker annet enn på papiret), men her er det kun firesylindrede motorer, ikke noe annet, å velge mellom.

Ytelser og spesifikasjoners ellers er så det holder, men her har de åpenbart et kommunikasjonsproblem. Eller et problem med hva som ikke skal kommuniseres. Uansett hvordan du snur og vender på det, firere gir en pinglete følelse.

Volvo har ambisiøse mål. De skal opp til 800.000 biler til 2020, opp fra litt over 400.000 i fjor. Og av de 800.000 skal de selge 200.000 i Kina og 100.000 i USA. I fjor var vel tallet på rundt 60.000 på hvert av de to markedene

De har også et finansielt mål som sier 8 prosent driftsmargin i 2020 – nå er den på et stykke under 2.

Relansering
Nå sier ikke Samuelsson at det er denne nye modellen som skal sørge for alt, men: «Dette er mer enn en ny bil, dette er relanseringen av varemerket Volvo» (Alain Visser, marketingsjef).

Det er en annen detalj som også gjør at vibbene ikke bare er positive. Bilen skal komme både med tre seterader, som syv-seter, og med to seterader.

Så sier Thomas Ingenlath at de har lært betydningen av baksetepassasjerer av sine kinesiske eiere. Og at de skal bygge inn ting som sigarhumidorer og kjøleavdelinger for champagneflaskene. «Det var Li Shufu som åpnet øynene våre for slikt», forklarte han.

Ingen hvemsomhelst
Nå er vel ikke Li Shifu den typiske kunden. Han er Geely (og dermed Volvo-) eier, Financial Times gjengir en historie der han skjelte ut sin sjåfør en gang han landet i Belgia for at bilen han skulle fraktes i ikke var armert.

Det har vært andre historier om små kulturkollisjoner også, og det er jo et faktum at etter at han kjøpte Volvo i 2010, har det ikke akkurat skjedd så mye.

Det er jo også etterhånden ganske mange ting som tyder på at tiden for veldig mye champagne og veldig mange sigarer nærmer seg slutten, også i Kina.

Dessuten viser de ferskeste salgstallene at Li Shifu ikke har det beste håndlaget hjemme heller. Etter 1. halvår er Geely på 19. plass, med 1,6 prosent markedsandel. Etter i fjor hadde de tross alt 2 prosent.

Nå kan vi håpe for det første at XC90 sitter, og at etterfølgerne (i første omgang S90) kan være med på å dra Volvo ut av det ingenmannsland de befinner seg i. Midt mellom masse-markedet og premium-markedet, uten å ha volumet til noen av partene.

PS!
I dette øyeblikk forteller Volvo om et løfterikt første halvår. De satt igjen med 1,21 milliarder svenske kroner (tilsvarende periode i fjor var minus nesten 600 millioner SEK). Og det på en omsetning som økte fra 56,4 milliarder første halvår 2013, til 64,8 milliarder nå.

34 prosent økning «hjemme» i Kina (på tross av at de foreløpig mangler humidorer og kjøleskap) later til å være hovedårsaken til bedringen. Volumet økte med ni prosent, til nesten 230.000 biler.

Powered by Labrador CMS