Østberg klar for tysk asfalt

Til helgen kjøres Rally Tyskland, det første ordentlige asfaltløpet i årets sesong. Rallyet ble første gang kjørt som VM-løp i dette området i 2002, og Citroën har vunnet samtlige løp siden den gang.

Publisert Sist oppdatert

Rally Tyskland byr på smale veier og hårnålsvinger mellom vinrankene i Mosel-dalen, skogkledde veier i Saarland, og betongdekke på militærområdet i Baumholder. Bilene er senket for å tilpasse seg den høye hastigheten, og de har fått andre dempere og bremser.

Mads Østberg sier:

- Jeg gleder meg til Rally Tyskland og til å kjøre DS3’n på ordentlig asfalt! Selv etter det lille vi fikk kjørte på ren asfalt i Rally Monte Carlo, kjente jeg at den bilen er god på asfalt og veldig morsom å kjøre.

- Etter halvannen dags test så vet jeg at det stemmer. Jeg kjører med et team som har et hav av erfaring med denne bilen på asfalt, så fokus på testen var å følge det oppsettet teamet mener er best samt å bli kjent med hvordan bilen oppfører seg. Istedenfor å få bilen til å passe meg, så tilpasser jeg meg til bilen! Målet er topp 5, noe jeg tror er et tøft mål – men absolutt realistisk.

På asfaltløp har hver bil også et safety-crew, som kjører gjennom alle fartsetappene kort tid før start på hver prøve og rapporterer tilbake om endringer i forhold til notene som ble laget på gjennomkjøringen.

Safety-crew for Mads Østberg og Jonas Andersson er Morten Østberg og Torstein Eriksen.

Rally Tyskland starter med shakedown torsdag morgen kl. 09:30. Totalt skal det kjøres 18 fartsprøver fordelt på fredag, lørdag og søndag.

Powered by Labrador CMS