Volvo XC90: Volvo XC90 i bilder - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Volvo XC90 i bilder
Volvo har i dag avduket sitt nye flaggskip, XC90. Her får du et stort bildegalleri.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Når Volvo tirsdag formiddag drar teppet av den splitter nye XC90 i Stockholm, er det allerede klart at bilen skal koste 725.000 kroner i Norge. Her

– XC90 blir en svært viktig bil for oss i Volvo. Målet er å selge 1000 biler i året, sier adm. direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway AS.

Allerede et halvt døgn før den offisielle lanseringen av Volvos sterkt etterlengtede SUV var Volvos norske sjef var høyt oppe.

Dette er kommende XC90 i Norge:

  • Stor SUV med 7 seter, men blir også bygd som femseter.
  • Til å begynne med bare to dieselmotorer: 190 og 225 hk.
  • Alle med 4x4, men skal også bygges med FWD.
  • Kommer nesten fra produksjonsstart som ladbar hybrid med bensinmotor, ca. 400 hk samlet effekt.
  • First Edition-versjon i 1927 eksemplarer til 1.000.000 kroner. Er i svart og kan bare bestilles på nettet.
  • Åtte trinns automatgir i alle.
  • XC90 lanseres for norske bilkjøpere 1. mars 2015.

XC90 er Volvos lengstlevende nåværende modell med historie tilbake til 2002. Inkludert bruktimport og noen få varebiler har 9500 av dem funnet veien til Norge.

Fremtidsrettet
Da Ford kvittet seg med den svenske bilprodusenten i 2009, hadde Volvo to veivalg: Å kjøpe teknologi fra aktuelle samarbeidspartnere, eller å gå sin egen vei. Valget ble det siste, og XC90 er så langt den første nye bilen på en helt ny og skalerbar plattform (SPA) hvorpå de fleste av Volvos fremtidige modeller kommer til å bli bygd.

LES OGSÅ: XC90 på innsiden

Til programmet hører nye og svært drivstoffgjerrige motorer.

– Vi tror nye XC90 også kommer til å løfte salget av XC60, hevder Herland. Volvo-sjefen mener at XC90 er så godt utstyrt at mange kommer til å velge grunnversjonen.

Om ikke det er godt nok, så har fabrikkens folk selv krysset av i alle utstyrsrubrikkene på First Edition. Her er eksempelvis luftfjæring, firehjulsdrift, 225 hk motor, 21 tommer store hjul, head-up display og et av verdens feteste audioanlegg. Alle First Edition blir svarte.

Kun på nett
Denne luksus-SUV-en til akkurat en million kroner kan bare kjøpes på nettet. Bilen legges ut 3. september kl. 16.00 med 20.000 kroner i depositum for norske kjøpere.

At bilen bare bygges i 1927 eksemplarer, speiler naturligvis Volvos opprinnelsesår. Så langt spekuleres det i at den første bilen tildeles kronprinsesse Victoria.

Fortsatt vil miljø være en av bærebjelkene i Volvos modellprogram. Derfor blir XC90 også ladbar hybrid omtrent fra produksjonsstart.

Hybridteknologien vil ikke være ulik den som brukes i V60, men dieselmotoren erstattes av bensinmotor som sammen med elmotoren gir rundt 400 hk uten å slippe ut mer enn 60 gram av klimagassen CO2/km.

I hybriden skal girvelgeren være i ekte Orrefors-krystall.

Herland er ikke bekymret for at motoreffekten vil påføre bilen så høye avgifter at den blir uselgelig. Lavt utslipp kompenserer, men som vanlig ønsker Herland at høstens budsjett dreies mer mot avgifter på utslipp og mindre på effekt.

Sikkerhet i høysetet
Sikkerhet er en del av Volvos DNA, og City Safety står som fellesnevner for alle autobremsfunksjoner. I XC90 tas sikkerheten nok et steg videre.

– Det har tatt tre år å få fram helt nye XC90. Bilen er samtidig en del av Volvo Cars investeringsprogram på hele 70 milliarder kroner, sier Øystein Herland.

Volvos bekymring de siste årene har vært at merket ikke blir oppfattet som fullverdig premium på linje med Audi, BMW, Lexus og Mercedes. Ei heller i USA.

– Vi strekker oss mot premium, sier Herland og sammenligner XC90 – uten blygsel – med Mercedes ML, Audi Q7, BMW X5, Jeep Grand Cherokee og VW Touareg.

TEKNISKE DATA VOLVO XC90

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: