-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dyr og farlig Vegvesen-tabbe
Databaser er ikke alltid til å stole på. Det fikk en kvinnelig bileier som ble stoppet i kontroll langs E18 smertelig erfare.
Det er august-utgaven (nr. 7) av Statens vegvesens eget organ, Vegen og vi, som forteller om den bisarre hendelsen en bærumsdame på vei hjem fra Sørlandet fikk oppleve.
Hun ble vinket til side fordi bilen hun kjørte hadde begjæring om avskilting i Vegvesenets kjøretøysystem Autosys. Dette er en status som oppstår automatisk ved manglende årsavgift, manglende forsikring, melding om eierskifte eller ikke gjennomført PKK (EU-kontroll).
– Bilen hennes slo ut på begjæring grunnet manglende godkjenning av PKK. Denne begjæringen skjedde fordi verkstedskjemaet ikke var registrert på riktig måte, sier Klaus Christian Ottersen (bildet), leder for kjøretøyenheten i Vestfold Vegvesen til Vegen og vi.
Tastefeil
Årsaken til feilen i Autosys var at en tidligere mangel på kjøretøyet ikke ble slettet manuelt da PKK-godkjenningen ble lagt inn. Dataene i Autosys er ikke alltid oppdatert, og derfor skal kontrollørene sjekke manuelt før de klipper skiltene på en bil.
– Hadde vi brukt litt tid på å sjekke videre i skjermbildene i Autosys, hadde feilen kommet for en dag, fordi kjøretøyet faktisk var PKK-godkjent uken før kontrollen. Men skiltene ble tatt av. Eieren opplevde at hun måtte la bilen stå igjen langs E18 og at hun måtte ta seg videre på egenhånd, fortsetter Ottersen.
Neste dag sjekket damen med verkstedet som hadde EU-godkjent bilen, og mente de hadde meldt inn kontrollen på riktig måte. Hun tok ny kontakt med Statens vegvesen i Vestfold basert på bekreftelsen fra verkstedet.
Dyr aksjon
– Hun ba oss rydde opp, noe jeg var enig i. Det hadde allerede gått et døgn og vi måtte handle raskt. En budbil kom med nøkkelen fra Oslo på kvelden, Falken hentet bilen og kjennemerkene og fikk kjørt bilen tilbake til eieren. Sluttsummen endte på over 21.000 kroner, forteller Ottersen.
Det ble med andre ord en dyr glipp for Statens vegvesen som måtte rydde opp i problemene de skapte for den uskyldige damen.
Ottersen mener avskilting primært skal brukes for å fjerne trafikkfarlige kjøretøy fra trafikken.
– Normalt kan man etter avskilting få prøveskilt for å flytte bilen, med slike deles kun ut på dagtid. En ide hadde kanskje vært at kontrollørene som avskilter kunne tilby prøveskilt til biler uten alvorlige mangler, konkluderer Ottersen.