-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Jaguar kjøper historie
Englands største gammelbilsamling, nesten helt ukjent og spredt på 50 lagerbygninger over hele landet, er kjøpt av Jaguar.
Det er egentlig en utrolig historie. James Hull har tjent godt på å gi folk selvtillit nok til at de kunne begynne å smile igjen.
Han er tannlege, var veldig god på reguleringer og kosmetisk hjelp og satte opp en rekke kjedeklinikker som tok seg av folks spisestuer over hele nasjonen.
Butikken hans er verdt rundt 100 millioner pund, selv kaller han seg en workaholic, men har også tatt seg tid til å komme gjennom tre seriøse kreftangrep de siste årene, og har altså brukt pengene sine på gammelbiloppkjøp som nesten har hatt et manisk preg.
Kun britisk
Men han har vært konsekvent på det engelske temaet, og han har også holdt seg unna de eldste veteranene.
De 35 årene han har handlet har han ikke gått eldre enn 1922 (en Swallow sidevogn-ekvipasje - en del av Jaguars forhistorie). De bildene jeg har sett av de 543 bilene tyder på at 50- og 60-årene er ekstremt godt representert.
Selvfølgelig har mange av bilene en egen historie, Churchills beskjedne Austin og Elton Johns ikke fullt så beskjedne Bentley, for eksempel. Og man finner også hr. Hulls (for et navn på en tannlege!) første bil, en Morris Minor Series II.
Han har restaurert dem, katalogisert dem og vært samlingens kurator – og var også den som oppdaget et lagerhus fullt av vrak. Vandaler hadde herjet både med balltrær, og de hadde tjuvkoblet bilene og hatt en vill kræsj-natt. 60 biler måtte totalrenoveres.
«30 års jobb med å bygge opp en samling ble ødelagt på noen timer» sukket han da.
Allsidig
En samling som inneholder det meste av forholdsvis ny engelsk bilproduksjon. Alvis, Aston Martin, Bentley, engelskbygde DS 19, langt der inne skimtet jeg en Bristol eller to også – og helt ned til Sir Clive Sinclairs ikke veldig vellykte C5 elmikro fra 1985.
Og med alle C-typene, og D-typene, og E-typer fra alle år og i alle fasonger og i alle utførelser, sammen med XK 120, SS 100 og rundt 30 Mark-et-eller-annet biler, var det klart at med den fortjenesten Jaguar har bokført de siste årene, og med de indiske eiernes naturlige behov for å kunne vise frem røtter, var samlingen fristende for bedriftens nyetablerte Jaguar Special Operations.
Tilbake til røttene
Hvor mye de betalte er ikke kjent, men da Hull la ut samlingen for salg tidligere i år hadde han verdsatt den til mer enn 100 millioner pund, samtidig som han krevet at kjøperen måtte holde samlingen intakt.
Det sier seg selv at det begrenset antall kunder.
Men nå er det klart at det er Jag som har handlet og at samlingen (som også inneholder 365 tråbiler og mange andre gjenstander) sakte og sikkert er på vei til lokaler i Browns Lane - Jaguars klassiske adresse i Coventry.
Jeg vet ikke om hr. Hull bryr seg om akkurat det, men dersom du tjener store penger på gamle bilers verdistigning, er den gevinsten unntatt fra skatt i Storbritannia.
JAMES HULL FORTELLER OM SAMLINGEN: