Honda Civic: Endelig Civic Type R (nesten) - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Endelig Civic Type R (nesten)
Når Honda lager en konkurrent til Golf GTI og Focus ST, gjør de alt for å overgå de europeiske konkurrentene. Det kan fort bli et problem i Norge.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Etter spionbilder i flere maskeringsnivåer og en konseptbil utstilt i Genève, lover Honda nå endelig å avduke noe som ligger svært tett opptil produksjonsutgaven av nye Civic Type R i Paris..

Fortsatt er bilen på bildene omtalt som konsept, så Honda skal holde oss på pinebenken ytterligere noen dager før den ekte varen eksponeres. Men vi kan regne med at den er ganske lik bilen på disse bildene.

Ekstremist
Bilen som kommer på markedet i 2015 blir den mest ekstreme Type R noensinne. Den skal drives av en nyutviklet toliters turbomotor fra Hondas Earth Dream Technology-serie.

Vi loves over 280 hestekrefter og, ifølge Honda selv, «ytelser som overgår alle tidligere Type R-varianter». Og da inkluderer de alle tidligere generasjoner Civic, pluss de hotteste utgavene av Integra, Accord – ja selv NSX.

Mens forgjengeren hadde en sugemotor har nykommeren turbo for å friske opp ytelsene ved lave turtall. Men Honda lover å ikke skuffe de som setter pris på den klassiske V-Tec-teknologien som kommer til sin rett ved høye turtall.

Bilen bærer den røde H-logoen som kjennetegner R-modellene, men på tross av heftige ytelser innfrir nye Type R selvsagt Euro 6-kravene.

Magisk knapp
Nytt på denne generasjonen Civic Type R er en «+R»-knapp. Et trykk på denne får frem bilens mest ekstreme egenskaper, og gjør den velegnet for banekjøring. Motorens respons og momentkurve spisses, mens styringen og de adaptive demperne strammes.

- I standardinnstillingen er Civic Type R meget sportslig, en hverdags-sportsbil med kjapp akselerasjon. Den nye +R-funksjonen er ekstrem og får pulsen til å stige hos de mest ihuga sportsbilentusiastene, sier Suehiro Hasshi, prosjektleder for Type R hos Honda R&D.

De adaptive demperne justeres automatisk i forhold til kjørestilen for å gjøre bilen komfortabel til langturer samtidig som den er ekstremt sportslig når man ønsker det. Sekstrinns manuell girkasse er standard.

Nye Honda Civic Type R skal bygges side om side med de ordinære Civic-modellene i Swindon, UK.

Til slutt til ingressen – hva som kan bli et problem i Norge. Jeg sikter selvsagt til den ekstra effekten Type R har sammenlignet med en Golf GTI. Det kan medføre avgifter som gjør bilen til et nisjeprodukt forbeholdt en håndfull entusiaster.

Sport light
På Paris-utstillingen vises også nye modeller kalt Civic Sport. Disse har noen av de sportslige detaljene fra Type R kombinert med mer moderate ytelser.

Det tilbys en utgave med 1,6-liters dieselmotor på 120 hk samt en 1,8-liters bensinutgave med 142 hk. Blant utstyret inngår en lakkert hekkspoiler og unike 17-tommers felger.

De øvrige Civic-modellene får et lett ansiktsløft og utstyres med «city break» som reduserer faren for sammenstøt i hastigheter opp til 30 km/t. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: