Terje Sunnaas har drevet med dekk og felg i over 40 år – en familietradisjon. Det kan være penger å spare i å reparere en aluminiumsfelg fremfor å kjøpe ny.

Marcin Borowski er Sunnaas’ alt-mulig-mann. Han reparerer, legger om, lakkerer og tar hånd om det meste hva personbil-hjul angår.

Dette hjulet sto på en BMW X5. Sunnaas sier denne skaden er i grenseland for hva de kan ta på seg, men at de skal gjøre et forsøk.

Penger å spare på felgreparasjon

Om du har vært uheldig og kantkjørt en felg eller to, trenger det ikke være helt krise. Felgreparasjon er et alternativ.

Publisert Sist oppdatert

Det er fort gjort å skade en felg. De aller fleste nybiler i dag leveres med aluminiumsfelger, og det myke metallet trenger ikke rare berøringen med en fortauskant før skaden er et faktum. Stygge felger kan ødelegge inntrykket av hele bilen, men det er kanskje enklere å gjøre noe med enn man tror.

- Folk er opptatt av felgene sine, sier Terje Sunnaas. Han eier og driver Sunnaas Hjulservice på Bjerke i Oslo.

En oppskrapet felg koster som regel 700 til 1.000 kroner å få reparert. Det kan lønne seg på flere måter.

- Det koster jo fort noen tusen for en ny felg. Nå er jo 17- og 18-tommere nærmest standardstørrelser, sier Sunnaas, som har drevet med dekk og felg siden 1979, da han begynte i bedriften faren startet i 1960.

- Men vi ser også mange leasingbiler innom her, gjerne rett før de skal leveres inn. Da slipper de den store påkosten på felgene, sier han.

Sunnaas har både privatpersoner og bedrifter på kundelisten.

- Vi har flere forhandlere som leverer hit. Særlig de med dekkhotell. De sier til kundene at de tar seg av små felgskader, og så sender de det videre til oss.

Sunnaas er ikke den eneste som driver med felgreparasjon. Bransjen har endret seg mye de siste årene.

- Vi merker at det har blitt flere om beinet. Bare for noen år siden var vi stort sett alene, sier han.

Hvor lang tid tar det å reparere en felg?
- Det varierer veldig. Noen kan være gjort på 20 minutter, andre kan ta flere timer – kanskje også fordelt over flere dager.

Er det noen begrensninger på skadeomfanget dere kan ta hånd om?
- Ja, det er det. Men det er ingen absolutt grense. Av og til må vi bare prøve oss frem.

I tillegg til seg selv har Terje Sunnaas en mann til på lønningslisten. Polske Marcin Borowski kom til Norge for et drøyt år siden, og tar seg av det aller meste.

Jeg har kjent ham i mange år, og vet han har god erfaring med dekk og felg fra Polen. Han ønsket å flytte til Norge, og fikk jobb her, sier Sunnaas.

Det lille dekkverkstedet på Bjerke har også merket seg svingningene i økonomien – de føler en slags omvendt konjunktur sammenlignet med økonomien for øvrig.

- Når det er trange tider har vi mer å gjøre. Folk blir mer bevisst på pengebruken, så da kommer de til oss.

- Men de store sesongsvingningene prøver vi å unngå. Litt ekstra er det når alle skal bytte hjul, men vi sier heller at de får komme tilbake om et par uker – og det gjør de som regel.

Sunnaas Hjulservice driver også generelt dekkverksted. Med tiden har felgreparasjonene blitt noe de gjør ved siden av, selv om det er det de har drevet lengst med.

Er det noe forskjell på felgleverandørene i felgkvaliteten?
- Originalfelger er som regel hardere og stivere enn ettermarkedsfelger, sier Sunnaas.

- Spesielt på de billigste ettermarkedsfelgene er det et problem at lakken flasser. En liten steinsprut, så trenger salt fra vintersaltingen seg inn og jobber innenfra. Da holder ikke lakken lenge, mener han.

- Men ofte kan originalfelger være vanskelig å få tak i, og de siste årene har de blitt større og dyrere, så da kan reparasjon være et godt alternativ, sier Sunnaas.

Powered by Labrador CMS