-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tar bølgen
Vi visste at Mercedes var interessert i sjø. Men bare på luksusyacht- og speedbåt-nivå, trodde vi. Her er de imidlertid nede på skikkelige surfebrett.
Jeg mangler litt på surfe-kunnskapene. Men heldigvis kjørte d2 for en stund siden en historie som de kalte «Bølgen og Meg» (sannsynligvis et ordspill på navnet til en norsk restaurant-kjede som har lite med slike bølger å gjøre).
Les også: Båter fra bilprodusenter
(Er det forresten noen som husker Tynn & Trendys d2-tittel-generator. Morsom fremdeles, selv om den er flere år gammel. Der fant jeg en tittel og ingress som kunne passet for dette: «VENDEPUNKTET. En gruppe skipsmeglere med bistands-bakgrunn satset på sine skriveferdigheter. Nå har de fått beskjed om å lære glamourmodeller å joine Holga-bølgen.»)
Tilbake til saken: Der lærte jeg nemlig at det fremdeles er Garrett McNamaras som har den registrerte Guinness-rekord på bølger som er kjørt.
Men Carlos Burle – mannen som er «meg» i Bølgen og Meg – har nå en film på YouTube der han kjører i noe som skal være 38 meter, ti meter høyere enn McNamars rekordbølge.
3,5 millioner har sett YouTube-snutten, men noen påstår åpenbart at Burle knapt nok surfer bølgen i det hele tatt, andre mener hele filmen er fake.
McNamara er altså fremdeles rekordholderen, og her dukker da Mercedes-Benz (Portugal) opp.
For der fikk nylig Gerrett McNamara overlevert et flunkende nytt brett som er siste resultat av et Mercedes-Benz prosjekt som startet i fjor.
Sammen med blant annet en portugisisk brettkonstruktør, og Mercedes egen designavdeling i Tyskland, lagde de en familie brett som de kalte «Silver Arrows of the Seas».
Nå er det tatt enda et skritt lenger slik at det brettet mesteren nettopp fikk overlevert er produsert av portugisisk kork hele veien. «Fleksibelt, slik det må være på de store bølgene, men allikevel sterkt nok til ikke å knekke».
McNamara regner med at dette skal holde til de store bølgene i Nazaré. Det var der han satte sin rekord i fjor, på et av 2013-modellene av Havets Sølvpil. (De 62,4 km/t han ble målt i, og høyden på bølgen, ble forresten overvåket av et spesielt målesystem, også utviklet av Mercedes-Benz).
Og dermed venter vi bare på at Carlos Burle går til BMW eller Audi for å få sitt brett (og måleutstyr) derfra.
Her kan du se McNamara i aksjon: