-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Facelift for Audi A1
Snaue fem år etter lanseringen er tiden moden for en oppgradering av Audis minstemann. For første gang får den tresylindrede motorer.
Audi A1, Audis minste modell, kom på markedet i 2010 og er så langt solgt i over 500.000 eksemplarer på verdensbasis.
I Norge er salget av småbiler beskjedent og dominert av Toyota Yaris, men A1 er nummer fem på OFVs registreringsstatistikk. Det er langt foran Mini Hatch som må regnes som hovedkonkurrent.
Nytt ansikt
Nå oppgraderes den sportslige småbilen med nye designelementer og nye motorer. De mest synlige oppgraderingene på eksteriørdesignen er de skarpere linjene på støtfangeren, singelframe-grillen og frontlyktene.
Frontlyktene har også fått ny LED-signatur i kombinasjon med xenon plus. Sett bakfra har støtfangeren og diffusoren fått skarpere linjer og baklyktene ny lysdesign.
Med oppgradering av designen har også Audi A1 og A1 Sportback vokst to cm i lengden og måler nå 3,98 meter. Akselavstanden er fortsatt den samme.
De nye A1-modellene kommer i to utstyrsvarianter hvorav begge blant annet får ny elektromekanisk styring og DAB+ som standard.
Tre-sylindret
Nye A1 leveres med seks motoralternativer, fire bensinvarianter og to dieselvarianter.
De to tre-sylindrede motorene 1.0 TFSI og 1.4 TDI er helt nye. Dette er første gang siden "trelitersbilen", A2 TDI 1.2, Audi tar i bruk tre-sylindrede motorer, selv om de kompakte VW-modellene har hatt slike i en årrekke.
Bensinmotoren 1.0 TFSI yter 95 hk og har et forbruk på 0,43 l/mil, det tilsvarer et C02-utstlipp på 99 g/km. Dieselmotoren 1.4 TDI yter 90 hk og har et forbruk på 0,34 l/mil, noe som tilsvarer et C02-utstlipp på 89 g/km.
Med ny teknikk er CO2-utslippet redusert med inntil 10 prosent. Ytelsene på de ulike motorene strekker seg nå fra 90 hk til 192 hk. Her er utvalget:
- 1.0 TFSI 95 hk manuell / S tronic
- 1.4 TFSI 125 hk manuell / S tronic
- 1.4 TFSI 150 hk manuell / S tronic
- 1.8 TFSI 192 hk S tronic (automatgir er standard)
- 1.4 TDI 90 hk manuell / S tronic
- 1.6 TDI 116 hk manuell / S tronic
De nye modellene lanseres i Norge i februar. Importøren forventer at volummodellene blir femdørsversjonene Audi A1 Sportback 1.0 TFSI og Audi A1 Sportback 1.4 TFSI.
Toppmodellene blir fortsatt S1 og S1 Sportback med en 2.0 TFSI bensinmotor på 231 hk under panseret og quattro permanent firehjulsdrift.
Prisene er ikke klare, men ifølge informasjonssjef Marius Tegneby hos Audi-importøren Harald A. Møller blir det ingen større endringer fra dagens prisbilde.
SE PRISER OG DATA FOR DAGENS A1-MODELLER