-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skiller stål fra gummi
Continental har utviklet verdens første resirkuleringsmaskin for dekk som skiller stål og gummi. Dermed kan man bruke gummien til å reprodusere dekk, mens stålet blir solgt for resirkulering.
Continental kaller denne verdensnyheten for en Hurricane Machine, og den er utviklet av Dr. Martin Theusner, som tidligere var miljøsjef hos den tyske dekkfabrikken. Med denne maskinen er det mulig å skille uherdet gummiblanding og ståltråd.
- Hvert år må vi håndtere betydelige mengder gummiert ståltråd på våre anlegg rundt om i verden. I stedet for å erklære dem som avfall var vi på utkikk etter en bærekraftig løsning som kunne bevare disse verdifulle råvarene, forteller Theusner.
Maskinen separerer gummi og stålkorden med mekanisk kraft. Når gummien blir kornete vil en serie med kraftige magneter fjerne gjenværende biter fra stålet.
Stålet blir så solgt for resirkulering, mens gummiblandingen kan gjenbrukes av Continental til å produsere nye dekk for lastebiler og busser, inkludert den nyeste generasjon 3 Continental bussdekk.
- Denne maskinen bidrar til at vår materialhåndtering blir stadig mer miljøvennlig. Nå har vi en løsning for det uunngåelige gummiskrapet som er en del av gamle dekk, sier Thierry Wipff fra Continental.
Continentals Hurricane Machine ligger på Continentals fabrikk i Puchov i Slovakia, og har allerede resirkulert dekk fra de fleste av Continentals produksjonsanlegg.
Se maskinen i aksjon: