-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Fremtidens drivstoff
Audi overlater ikke bare til oljeselskapene å utvikle fremtidig drivstoff. De tar også egne grep, i allianse med ulike aktører.
Audi og prosjektpartner Climewoks åpnet nylig et pilotanlegg i Dresden som skal utvikle CO2-nøytralt syntetisk drivstoff basert på bare vann, CO2 og grønn elektrisitet.
Pilotanlegget kan produsere cirka 160 liter råolje om dagen, og 80 prosent av denne kan konverteres til syntetisk diesel som antenner meget lett. Den kjemiske sammensettingen gjør at den syntetiske oljen kan blandes i vanlig dieselolje.
Audi er involvert i flere prosjekter som forsker på renere drivstoff. I Werlte i Saxen produseres syntetisk metan (Audi e-gas) som eiere av en gassdrevet A3 g-tron får tilgang til gjennom et spesielt kort.
Over dammen
I samarbeid med det amerikanske selskapet Joule er Audi i ferd med å utvikle en ny type diesel for fremtiden.
Bioteknologi-selskapet basert i Massachusetts utvikler syntetisk drivstoff, Audi e-diesel og e-ethanol, ved hjelp av spesielle mikroorganismer.
Disse er så å si klimanøytrale siden de bare slipper ut så mye CO2 under forbrenningen som de tok opp under produksjonen. Ifølge beregninger vil en bil som drives med e-diesel få et fotavtrykk tilsvarende det en elbil drevet på fornybar energi oppnår.
Mikroorganismer
Audi e-diesel og e-ethanol krever bare vann, CO2, solenergi og spesielle mikroorganismer – encellede organismer som måler cirka 3/1000 millimeter.
Som planter operer organismene med fotosyntese, de bruker sollys og CO2 for å utvikle karbohydrater og vokse. De trenger ikke rent drikkevann – saltvann eller avløpsvann gjør samme nytten. Et biprodukt av fotosyntesen er oksygen.
Ekspertene hos Joule har modifisert fotosyntesen slik at mikroorganismene produserer alkaner, en viktig komponent i diesel, samt etanol direkte fra karbondioksid.
Sulfurfri
Audi e-diesel har høy renhet og er fri for sulfur og aroma, i motsetning til petroleum-basert diesel som er en blanding av fossil hydrokarbon. Det syntetiske drivstoffet kan eventuelt også blandes med fossilt brennstoff.
Sammen med sin amerikanske partner forventer Audi å kunne produsere e-diesel i stor skal i løpet av få år, til en kostpris som er konkurransedyktig med fossilt basert diesel.
Med dagens lave oljepriser er det nok vanskelig å overbevise oljeselskap og myndigheter om å satse på e-fuel, men det er viktig å forske på alternativer før oljeressursene tar slutt.