Audi A4
Audi A4
Audi A4

Helt A4 for deg og meg

Audi A4 er en bil som mange oppfatter som nettopp A4 – helt midt på treet når man vurderer kombinasjonen plass, pris, status og pålitelighet. Vi ser her nærmere på A4 Avant fra 2008, en modell som innebar en ny generasjon av Audis bestselger.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 6-2014.

Audi A4 er en bil som lokker til seg kunder som søker seg mot premiumsegmentet – det vil si en smule status – uten at den er for prangende og «breial». Samtidig er det en bil som appellerer til fornuften, fordi den byr på en fin kombinasjon av plass, komfort og pålitelighet. Her snakker vi med andre ord om en real bruksbil fremfor ren luksus.

Det ligger et stort utvalg av brukte A4 til salgs på nettet. I skrivende stund ligger det for eksempel 237 Audi A4 bare på BilNorge, og dette er biler som står hos merkeforhandlere. De fleste av disse er til salgs i Oslo, Akershus og Østfold. Det står flere 2008-modelller hos forhandlerne til priser i underkant av 200.000 kroner.

Bredt utvalg
Det største utvalget av Audi A4 i privatsalg finner vi på finn.no, og i øyeblikket finner vi 574 biler fordelt over hele landet.

Prisene varierer mye, avhengig av kjørelengde og kilometerstand – og selvfølgelig ikke minst avhengig av motor og utstyrsnivå. På aller laveste hylle finner vi en 1998-modell sedan som har gått 360.000 kilometer. Prisen er 26.500 kroner. I motsatt ende av skalaen finner vi 2013- og 2014-modeller hvor prisene ligger godt over 600.000 kroner.

Et representativt eksempel på en bil midt på treet, er en 2004-modell Avant som har 66.750 kilometer på tellerverket. Prisen er 99.000 kroner. Forklaringen på den gunstige prisen er å finne i en forholdsvis beskjeden motor, 1,6-liter bensin med 102 hester. De aller fleste ønsker seg nok noe mer krefter når de velger en bil på dette nivået.

Imponerende finish
Sammenlignet med sin forgjenger tok den nye Audi A4 minst ett steg oppover på statusstigen da den ble lansert i 2008. Den ble tilført elementer fra både A5 og A6, noe som blant annet viser seg i førermiljøet. Vi har sagt det nærmest til det kjedsommelige opp gjennom årene: Førermiljøet i Audis modeller er nær opp til det fullkomne. Dette gjelder så vel oversikt og ergonomi som komfort.

I sterkere grad enn i forgjengeren er førerplassen bygget «rundt» sjåføren. Komforten understrekes av god lårstøtte og ypperlig sidestøtte i ryggen. Er bilen utstyrt med sportspakke, har de rikelige reguleringsmulighetene på førersetet fått følge av en tidligere BMW-spesialitet: Sitteputeforlenger, som er ren luksus for de langbeinte blant oss. En imponerende finish med tilhørende kvalitetsfølelse bygger oppunder det positive inntrykket av førermiljøet.

Snau benplass bak
2008-utgaven av A4 har en akselavstand som bare er 3,5 cm kortere enn på storebror A6. Dermed skulle vi tro at det ville bli et hav av plass også i baksetet, men det er ikke tilfellet, for akkurat benplassen i baksetet er så beskjeden at den må kalles en av de svakere sider ved A4.

Den nye konstruksjonen gir bedre vektfordeling, og dermed er det meget fin balanse i bilen som bidrar til imponerende kjøreegenskaper. En presis styring bidrar til at det er en fryd å kuske bilen på svingete og kuperte veier, kjøreopplevelsen er rett og slett gedigen.

Audis ingeniører har funnet et fint kompromiss mellom det komfortable og det sportslige når det gjelder fjæringsoppsettet. Det er bare på rufsete asfalt og vaskebrett at vi likevel tenker tanken at kjøregenskapene har hatt førsteprioritet fremfor komfort.

Common rail
Under panseret finner vi en annen av de viktige nyhetene på 2008-årgangen, for den firesylindrede TDI-motoren i A4 representerer Audis farvel med pumpedyseteknikken. Nå er det common rail-prinsippet som gjelder også her. I tillegg til at motoren er meget stillegående, selv til dieselmotor å være, jobber den meget harmonisk sammen med girkassen.

Apropos gir, avhengig av motorvariant kom A4 i utgangspunktet med enten manuelt gir, multitronic eller tiptronic ved lanseringen i 2008. Senere kom også dobbeltclutchsystemet S-tronic i kombinasjon med de største motorene.

Den firesylindrede TDI-motoren har vi tidligere gitt mye skryt når den er kombinert med manuell, sekstrinns girkasse. Denne gang er den koblet sammen med multitronic-gir, og denne CVT-lignende girkassen krever litt annen kjørestil. Det skjer nemlig lite før turtallet er oppe på 2500 o/min., noe som oppleves som treg reaksjon hvis du er vant til normale automatkasser.

Drive select
I basisversjon er det ikke mer enn det høyst nødvendige av utstyr som er inkludert, mens du må plusse på ganske mange tusenlapper for å komme opp på et nivå som de fleste kundene ønsker når de kjøper en premiumbil.

På den meget rikholdige listen over ekstrautstyr finner vi blant annet Audi drive select, systemet som gjør det mulig å endre bilens karakter ved et trykk på en knapp. Tre valgmuligheter er forhåndsinnstilt: Comfort, Dynamic og Auto. Tilsynelatende er prisen på Drive select meget gunstig, nemlig 3540 kroner i 2008, men den må kombineres med enten dynamisk styring (11.810 kroner) eller demperregulering (12.990 kroner). På biler med navigasjonssystem (28.810 kroner) finnes også et fjerde valg, Individual. Her kan du for eksempel stille inn motorkarakteristikken på komfort, men dempingen får et mer fast og dynamisk preg.

Lite feil
Audi A4 er en bil som generelt ligger lavt når det gjelder feil. Dekra, den tyske organisasjonen for biltilsyn, har kåret Audi A4 til bilen med færrest feil både i 2011 og 2012. På den annen side betyr ikke det at Audi A4 er den billigste bilen å eie. Alt i alt ligger den over gjennomsnittet når det gjelder service- og reparasjonskostnader.

Powered by Labrador CMS