-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toppløs sommerfristelse
Onde tunger vil ha det til at cabriolet i Norge er meningsløst. Tvert i mot, hvilket land kan vel være bedre til cabriolet-kjøring?
Først publisert i Bil 8/9-2014.
«Men vi har jo bare to uker med cabriolet-vær i året» roper motstanderne. Nonsens. Dette er kanskje til og med de samme som bruker det forslitte uttrykket om at det ikke finnes dårlig vær – bare dårlige klær.
Ser du selvmotsigelsen?
Uansett, dette er en cabriolet som er brukbar året rundt – samme hvor dårlig været måtte være. Det er både cabriolet og coupé i samme bil. På under halvminuttet har bilen forandret seg fra en coupé med ståltak til en elegant cabriolet. Alt med et lite knappetrykk, selvsagt.
BMW Z4 i siste generasjon har vært her siden 2009, og har fått noen milde oppdateringer i løpet av livet. Nye motorer har kommet til, og en svært beskjeden facelift kom i 2013.
Ved lanseringen var det tre motorer på programmet. sDrive23i, 30i og 35i. De to sistnevnte ble aldri noen bestselgere her til lands, men 23i-varianten – en 2,5-liters bensinmotor med 204 hestekrefter – finnes det et greit utvalg av på bruktmarkedet.
Store og små motorer
Etter hvert ble 23i faset ut til fordel for en noe svakere 2-liter (sDrive20i, 184 hestekrefter) og en noe sterkere 2-liter (sDrive28i, 245 hestekrefter). Med 20i begynte også prisene å komme ned på et kurant nivå, og i forbindelse med faceliften i fjor kom også sDrive18i. Også det en 2-liter, men nå med «bare» 156 hestekrefter.
Men la deg ikke skremme av det. En så godt som ny Z4 sDrive18i kan være et veldig godt alternativ til en noe eldre 20i. Eller 23i for den saks skyld.
Selv med minste motor er ikke Z4 noen sinke. Null til hundre på under åtte sekunder, og et kurant skyv fra turbomotoren gjør at 18i-logoen på sideskjermene ikke gjør skam på bilen. På norske småveier er denne motoren og manuell girkasse en nydelig kombinasjon.
Men hooligan-genet må du la ligge latent med små-motorene. Skal du vekke dette genet er de større motorene å foretrekke – kanskje helst størstemann 35i med 306 hestekrefter. At det er rekkesekser sørger for god låt, to turboer sørger for ekstra skyv og adaptivt understell gjør bilen til en ren Dr. Jekyll og Mr. Hyde-opplevelse. Komfortabel når du er på søndagstur på vei til piknik, sportslig som få når du tar deg en kveldstur bare for lystens skyld.
Kvalitetsroadster
Hva så med kvaliteten? Foreløpig ser den ut til å være god. Noen elektronikkfeil, blant annet relatert til iDrive-systemet, kan forekomme. Disse skal være tatt hånd om av programvareoppdateringer. Noen eiere velger å bytte ut runflat-dekkene bilen blir levert med til «normaldekk». Dette bedrer komforten noe.
Mekanisk har Z4 vist seg å være god, og med et bredt utvalg i både motorer og utstyr kan dette være bilen for de som ønsker en helårs-cabriolet med stil.
DETTE SKREV VI...
«Kvalitetsfølelsen er en BMW verdig, takket være bruk av påkostede materialer og velfunderte betjeningsorganer. Vektfordelingen er optimal og tyngdepunktet lavt, styringen presis og bremsene effektive. Med bakhjulsdrift og harmonisk lyd fra rekke-sekseren med dobbel turbo, skal du lete lenge for å finne bedre sted å være for en ekte bilentusiast enn bak rattet på en Z4 sDrive35i.»
Bil 6/2009
«Designen på Z4 er klassisk samtidig som den er moderne. Et langt panser, lang akselavstand, to seter plassert nesten oppå bakhjulene og drift der den skal være på en sportsbil – på bakhjulene. Vår bil var utstyrt med sekstrinns manuell girkasse. Denne er tettsteget og effektiv, noe som forsterker det sportslige inntrykket. Null til hundre kan foretas på 7,9 sekunder og potensiell toppfart er 221 km/t, mer enn nok i en åpen sportsbil. BMW Z4 er en bil som tåler store motorer, men med norske fartsgrenser og vår veistandard har du mer enn nok krefter i basisversjonen, Z4 sDrive18i.»
BilNorge.no
Motor: | 4-syl. Turbo bensin, 1997 ccm. |
Effekt: | 115 kW (156 hk) v/5000 o/min. |
L/B/H i cm: | 424/179/129. |
Akselavstand: | 249,6 cm. |
Egenvekt: | 1470 kg. |
Bagasjerom: | 180-310 liter. |
Aks. 0-100 km/t: | 7,9 sek. |
Toppfart: | 221 km/t. |
Snittforbruk: | 0,68 l/mil. |
CO2: | 159 g/km. |