-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Trendy 4WD
Vi mennesker er jo forfengelige langt ned i lommebokas dypeste mørke. Derfor liker vi Mercedes-Benz GLA og bryr oss null om den ikke har snev av SUV over seg så lenge bilen på en tilforlatelig måte polerer selvbildet. Men gir GLA mer bil for pengene enn SUV-er i klassen? En sammenlikning med litt tilårskomne Audi Q3, gir svaret.
Først publisert i Bil 6-2014.
– Dette er den tøffeste bilen jeg har sett på lenge, sa en ung kvinne. Hun trakk mannen med til vinduet, og begge nikket anerkjennende til parkerte GLA.
– Jo, den hadde vært noe å ha i garasjen, utbrøt begge.
Og kanskje vi her er ved kjernen? Biler på dette nivået kjøpes ikke med hjernen, men for det meste med hjertet, så får heller fornuftsargumentasjonen følge som en tung og uunngåelig konsekvens av bilvalget.
Lite felles
Men har Mercedes GLA og Audi Q3 i et hele tatt noe felles? Knapt. Ingen vil finne på å kalle Audi Q3 for noe annet enn SUV, men hva med GLA? Klarer den seg gjennom en dårlig brøytet vinter, eller snakker vi her kun om store hjul, svindyre plastdetaljer og en aning bedre bakkeklaring?
Testlaget fant alt som hører SUV-ene til i Q3, og knapt et SUV-spor i GLA. Å kalle den SUV kan ikke ha annen mening enn at SUV igjen klinger godt og styrker selvfølelsen nå som de fleste SUV-er holder akseptabel miljøstandard.
For å ta likhetene først. Begge koster nesten på krona det samme: 570.250 kroner for Q3 og 569.800 kroner for GLA. Dessuten har begge velfungerende sju-trinns toclutch girkasser.
Men der stopper også enhver form for likhet.
LES VIDERE:
- Mercedes-Benz GLA
- Audi Q3
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz GLA
- Testvurdering og poeng Audi Q3