Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta
Willys AW 380 Berlinetta

Willys Macedonia

Macedonia er italiensk for fruktsalat. Dette er en bil som kunne fortjent det navnet.

Publisert

Og dersom jeg hadde vært veldig negativ hadde jeg kanskje sagt at her er det mye nedfallsfrukt, kanskje direkte råtten. For hør her:

Bilen kalles Willys. Et eldgammelt amerikansk bilmerke, mest kjent for å være de som bygde flest jeep under krigen, og fortsatte med det etterpå. Men som ble kjøpt opp av Kaiser og gikk under for alvor midt på 60-tallet. Merkevaren er vel fremdeles, på en eller annen måte, Chrysler Fiats eiendom.

Men det er mulig eiendomsretten til Willys Interlagos-navnet ligger et annet sted, for det er det denne bilen skal hete.

Willys Interlagos var en merkelig Brasil-affære der det ble bygget Alpine sportsbiler på lisens (de ble, tror det eller ei, også bygget i ultra-kommunistiske, ultra-nøkterne Bulgaria) men forsvant også midt på 60-tallet.

Franske Alpine, som denne bilen visstnok skal være inspirert av, har vært et sovende merke i Renault-eie i mange år. Den siste skikkelige Alpine var vel forsøket på å bygge A710. Det prosjektet ble effektivt tatt livet av i 1995.

Forviklinger
Så er det de som står bak dette da. Viotti er en gammel italiensk karosserifabrikk som gikk under i 1965 – men nå er navnet på en eller annen måte, og av en eller annen grunn, gjenopplivet.

For Maggiora, også Torino-basert og den andre partneren i dette eventyret, er historien identisk, bare årstallene er annerledes. De holdt liv i seg, dels ved hjelp av kunstig åndedrett fra Fiat, til 2003.

Denne bilen ble presentert nå i helgen på bilutstillingen i Bologna, en forestilling som har holdt på å gå under flere ganger (i fjor fikk de for eksempel ikke arrangert noe), og den er designet av Emanuele Bomboi.

Han tegnet Fiater (under nåværende McLaren-designsjef Frank Stephenson) for lenge siden. Sist jeg hørte noe om han tegnet han for dødsdømte Bertone, under Jason Castriota, som senere forsøkte å gi SAAB-ene et nytt liv.

Jeg mener: det flommer ikke akkurat over av suksesshistorier her.

Det flommer ikke akkurat over av data heller, bortsett fra at pressemeldingen snakker om å gjenopplive prestisje-varemerket Willys (!).

Sporty
Den har, står det videre, manualer under rattet for å betjene de seks trinnene som er koblet til en 3,86-liters biturbo-sekser på 610 hk som gir denne 1350 kg tunge, karbonfiberkarosseri-utstyrte bilen, en toppfart på 340 km/t og null til hundre på 2,5.

Du får få målene også da: 4433 x 1940 x 1228 millimeter med en akselavstand på 2418. 19-tommere foran, men med motoren bak og bakhjulsdrift trengs det 20-tommere der.

Det er ikke sagt noe om hvor mekanikken kommer fra, men dette høres da ut som en nyslaktet Porsche?

Det står videre at «Interlagos» går i produksjon i januar og at det skal produseres 110 av disse. Prisen vil bli fra ca. 380.000 euro.

Og så blir det enda mer konkret: «Den første bilen er allerede kjøpt av den russiske Rumos-gruppen som skal sørge for distribusjonen på Balkan (ja, det står faktisk det!) mens Habtoor Motors skal distribuere den i Emiratene. Sammen med sine Bentleyer, Bugattier og McLarener.

Greit: undere kan fremdeles skje, og nedfallsfrukt kan også gi god kompott.

Powered by Labrador CMS