NAMMO rakettmotor

NAMMO rakettmotor

NAMMO rakettmotor

NAMMO rakettmotor

NAMMO rakettmotor

Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens
Bloodhound
FOTO: Flock and Siemens

Norsk motor i rekordbil

Bloodhound er det engelske Rekordbilprosjektet som tar sikte på 1609 km/t i 2016. Norsk ingeniørkunst er kritisk viktig for suksessen.

Publisert Sist oppdatert

For en måneds tid siden fyrte NAMMO av for første gang en rakett som er lik en av de tre som skal være med på å bringe Bloodhound opp i vanvittige 1000 miles/hour (=1609 km/t).

Det er nøyaktig et år siden NAMMO og Bloodhound forkynte at de var blitt partnere. NAMMOs innsats er et resultat av et utviklingsprosjekt støttet av ESA (Europas Romfarts-organisasjon) som startet i 2010 med mål å utvikle en ny rakett til satellittoppfyringer fra Andøya.

For ordens skyld: NAMMO ble etablert i 1998 ved sammenslåingen av gamle Raufoss Ammunisjon med en svensk og en finsk bedrift.

De 45 % Raufoss hadde i bedriften er senere kjøpt opp av Staten – jeg kaller det i hvert fall et norsk selskap, selv om det har skjedd endringer i eiersitsen siden den gang. 3,7 milliarder NOK omsatte de for i fjor.

Kraftig skyv
Nå har den nye raketten deres vært gjennom vellykkede prøver. NAMMO sier at ved den siste testen brant den i 16 sekunder, og utviklet 3 tonn skyvekraft. Men det unike var at motoren ble slått av og ville kunne startes igjen og at den er i stand til å brenne i 25 sekunder.

Forholdsvis unikt er også drivstoffet som brukes her: På ingeniørspråk heter det hydrogen peroxide og hydroxyl-terminated polybutadiene. For meg høres det ut som en blanding av hårblekingsmiddel og syntetisk gummi.

Poenget er at det ikke så lett fyker ukontrollert i været, at det er forholdsvis billig, og at det ikke er til belastning for miljøet der oppe i nordlysets rike.

Det er med andre ord ikke en rakett av den gamle typen som gir alt – dette kan kontrolleres som en vanlig bilmotor.

Skjønt vanlig … Andy Green, føreren vil bli utsatt for 2,5 g under akselerasjonen opp mot den nye rekorden når det virkelig blir et rekordforsøk på en spesialforberedt 19 km lang strekning i Sør-Afrika.

Stort sprang
Han har forresten den gamle rekorden også, satt i 1997 på 1228 km/t. Det betyr at dersom Bloodhound-rekordforsøket blir vellykket, vil hastighetsrekorden for bil bli slått med 33% - den største økningen siden Gaston de Chasseloup-Laubat i en Jeantaud økte sin egen rekord fra 63.15 km/t til 92, 78 i 1898. Begge de rekordene ble forresten satt på samme dag, 18. desember.

Når Bloodhounden står klar til å gruse alle tidligere fartsrekorder vil den ha tre drivsystemer om bord.

En Formel 1 motor fra 2010 vil være der for å drive en pumpe som pumper drivstoff til rakettene. Det vil være tre av disse NAMMO-rakettene som skal sørge for skyvet, i tillegg til en Rolls-Royce EJ200 fra en Typhoon jager.

Hybridbil har plutselig fått en helt ny mening.

Powered by Labrador CMS