-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Renaults nye to-takter
Ved noen "tekniske dager" i Paris nylig viste Renault blant annet forslag til en fremtidig to-sylindret to-takts diesel med både turbo og kompressor. Den vekker minner.
Sist jeg kjørte en totakts diesel må ha vært for femti års tid siden. Den var underlig. Tre sylindre, men seks stempler, to i hver som gikk mot hverandre og med vippedrev til felles veivaksel. Kompressor hadde den også – men den ble brukt til å suge ut eksosen med.
Ikke bare var motoren underlig, den hadde en underlig historie også. Den var basert på en konstruksjon som engelske Napier hadde kjøpt fra tyske Junker like før utbruddet av andre verdenskrig. (Tyskerne brukte mange sleipe tricks for å vinne krigen!)
Lang modningsprosess
Da motoren endelig kom i bruk, 20 år etter krigsutbruddet, fant jeg den under førerhuset på en lett Commer lastebil som Kolberg, Caspary importerte.
Noen suksess ble den ikke.
Renault-motoren har større sjanse til å kunne se verden rett i øynene. Foreløpig er den bare på forsøksstadiet, men det er lovende forsøk sier Renault og alle samarbeidspartnerne de har involvert i dette prosjektet.
Powerful (POWERtrain for FUture Light-duty vehicles) kaller de den lille enheten. To sylindre, 730 kubikk, kompressor og turbo.
Mulige hestekrefter strekker seg fra 47 til 67. Det dukker også opp 112 – 145 Nm dreiemoment allerede ved 1500 omdreininger. Men de endelige spesifikasjonene og ytelsene er selvfølgelig ikke spikret ennå.
Effektiv
Renault sier at denne motoren kan nå 50 prosent effektivitet, der en god personbil-dieselmotor vanskelig kommer over 40. En vektfordel på 40 kg sammenliknet med Renaults 1,5-liters dCI motor er også et positivt tegn.
18 akademiske- og industri-partnere fra flere land er trukket inn i dette prosjektet som også fundes med penger fra EU. Renault sier at problemet nå er å tilpasse to-takt-teknologien til biler som er små nok for bybilbruk. Motoren mangler med andre ord en del nødvendige NVH (Noise, Vibration, Harshness) egenskaper.
Gøy at de prøver – tenk om de også kunne gjøre som de gjør på elbilene sine. Der får vi syntetisk lyd for å fortelle fotgjengerne at vi kommer.
Kanskje vi også kunne få syntetisk blårøyk for å fortelle entusiastene at her kommer vi.