Tallenes tale

Bilsalget i desember var vesentlig høyere enn i desember 2013. Året totalt endte også i pluss, og ble det foreløpig beste i vårt årtusen.

Publisert Sist oppdatert

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har gjort opp status for bilsalget i desember og for 2014 totalt. Desember endte med en økning på hele 11,0 prosent, noe som medførte at totalen for 2014 endte med en økning på 1,4 prosent.

Totalt ble det registrert 144.202 nye personbiler i 2014, opp fra 142.151 i 2013. Volkswagen endte som suverent største merke med en markedsandel på 15,0 prosent, mens Toyota ble en like klar nummer to med 11,1 prosent.

Volvo gjorde en kanonavslutning og endte som største bilmerke i desember. Dermed trygget de også tredjeplassen i sammendraget med relativt god margin til BMW og Nissan som fulgte på de neste plassene.

Ford endte på sjetteplass etter en nedgang på 21,8 % fra foregående år. De to Møller-merkene, Skoda og Audi fulgte deretter, i omvendte rekkefølge fra foregående år. Topp 10 ble avrundet av to Bertel O. Steen-merker, Mercedes foran Peugeot.

Fordelt på modeller er VW Golf suverent på topp. Det ble registrert nesten like mange Golf som av de to nærmeste konkurrentene til sammen, Toyota Auris og Nissan Leaf. Skoda Octavia og Tesla S følger på de neste plassene, og vi finner dermed to elbiler på Topp 5.

Og apropos elbiler, så utgjorde disse hele 12,5 prosent av nybilsalget, opp fra 5,5 % foregående år.

Fortsatt velger de fleste diesel- (48,8%) og bensinbiler (37,5%). Plug-in hybrider utgjorde 1,2 % av totalen, en andel som forventes å stige betydelig i 2015 når flere aktører kommer på banen.

Hver tredje nybilkunde valgte en bil i kompaktklassen, mens nest største segment er SUV. Størst tilbakegang er det for segmentene sportsbiler (- 35,3%) og småbiler (- 17,5%).

Powered by Labrador CMS