-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Enighet om elbilfordeler
Det ser det ut til at mange av dagens elbilfordeler vil kommer til å vare lenge. For at det skal lønne seg å kjøre miljøvennlig, var politikerpanelet samstemt enige om under en høring i Oslo i går.
Selv om «halve Norge» i følge nylig utførte undersøkelser irriterer seg over elbilfordelene, tyder mye på at mange av dem vil vare lenge.
Alt tyder på at det ikke kommer til å bli enkelt for fossilbilistene i en framtid som vil inneholde endeløse køer, sur veiprising og stengte bommer. I feltet ved siden av suser miljøbilistene fram på subsidier.
I klimaforliket vedtatt på forsommeren 2012 fredes elbilene ved «at dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50.000».
– Vi trodde at 2017 skulle komme før 50.000, var Nikolai Astrups (H) kjappe tilbakemelding på den formidable veksten i antallet elbiler de siste to årene.
Etter å ha rundet 20.000 rene elektriske biler i 2014 (nye og bruktimporterte), tyder salgsprognosene på at de magiske 50.000 passeres allerede i første halvår.
– Ja, isolert sett er elbilpolitikken en suksesshistorie, kvitterte Aps Ingvil Kjerkol, medlem av Stortingets transport og kommunikasjonskomité.
Politikere legger for dagen en rørende enighet når temaet er elbiler. Gjennom hele det politiske fargekartet gjelder det nærmest å overgå hverandre i å snakke de mest klimavennlige bilene opp og slett ikke ned.
Så svært lite tyder på at politikerne våger å gjøre viktige inngrep i elbilfordelene, og i hvert fall ikke i inneværende stortingsperiode. For å få utslippene ned må goder som gjør teknologien bedre beholdes, er politikernes felles mantra.
– Vi kan ikke love at alle dagens elbilfordeler beholdes. Alle må innse at bussen er enda mer miljøvennlig og må ha fortrinn i kollektivfeltet. Men det skal alltid lønne seg å kjøre elbil, fortsatt Astrup, medlem av Stortingets energi- og miljøkomité og selv er en ihuga elbilist.
– Jeg vil ha en debatt om hva vi kan få til, og ikke hva vi skal ta bort, repliserte Guri Melby (V), Oslos samferdsel og miljøbyråd.
Hun kunne opplyse forsamlingen som i hovedsak besto av elbileiere, at Oslo kommune ser på muligheten av å opprette egne miljøfiler for elbilister og samkjørere for å avlaste kollektivfeltene. Får man til det blir det enda vanskeligere for fossilbilistene å ta seg fram i landets hovedstad.
Norge har som mål å utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. I dag kommer 60 prosent av utslippene i Oslo fra transportsektoren, påpekte miljøbyråd Melby som og la ikke skjul på viktigheten av å tilrettelegge for elektrifisering av varetransporten i byen.
– Målet er å gjøre all transport utslippsfri. Vi vet i dag ikke hvilken teknologi som vinner. Jeg tror de ladbare hybridene bare er en mellomstasjon mot null utslipp. Samtidig satser store aktører på hydrogen, og hydrogen kan komme som et skudd, sa Nikolai Astrup.
Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen konkluderte med at det viktigste er å gi elbilistene forutsigbarhet og at det ikke må koste skjorta å kjøre elektrisk