Setter høye mål

Med ny, oppgradert bil gleder Andreas Mikkelsen seg til minst å forsvare fjorårets bronseplass. Han er klar for å ta enda et skritt mot målet om å bli verdens yngste verdensmester i rally.

Publisert Sist oppdatert

Rally VM 2015 er straks i gang, med Rally Monte-Carlo som første løp. Det legendariske VM-løpet kjøres i fjellområdene mellom Gap og Monaco, og er av mange klassifisert som sesongens vanskeligste og kanskje mest ubarmhjertige løp.

Underlaget er asfalt, men vinter og raskt skiftende værforhold gjør at det fort kan være både snø, is, regn og tørr asfalt på en og samme prøve.

Les også: Fire norske i Monte Carlo

Andreas Mikkelsen, som også i år har med seg kartleser Ola Fløene, er akkurat ferdig med test før løpet, og gleder seg til å komme i gang.

- Monte Carlo er en skikkelig utfordring og en tøff start på sesongen! Det er så utrolig viktig å ta de riktige dekkvalgene, for den som tar de beste valgene totalt, er nok den som klatrer høyest på resultatlista. Men det er ikke lett! Ikke bare kan du få skiftende forhold på en prøve, men valget skal også være riktig for prøver som kjøres flere timer fram i tid, sier Andreas.

Han skal for tredje år på rad kjøre en Volkswagen Polo R WRC for Volkswagen Motorsport i rally VM. I fjor kjørte han inn til en tredjeplass sammenlagt, og tidligere denne uken viste han fram den nye utgaven av bilen:

- Volkswagen har vunnet VM to år på rad, og med en stor oppgradering av bilen, så er teamet nå klar for å forsvare tittelen. Og hvem vet, kanskje blir jeg tidenes yngste verdensmester med denne bilen, avslutter Andreas med et smil.

Shakedown kjøres onsdag i Gap, torsdag flytter alle seg ned til Monaco for festiviteter og offisiell start, og på vei tilbake til Gap skal det kjøres to prøver.

Fredagens etapper går i området rundt Gap, og her starter også lørdagens kjøring. Men i løpet av lørdagen forflytter alle seg ned til Monaco.

Søndag morgen er det service på havna i Monte-Carlo, og Rally Monte-Carlo avsluttes med premieseremoni foran fyrstepalasset søndag ettermiddag.

VM-reglene er noe endret i forhold til i fjor, blant annet er det den som leder VM som starter først de to første dagene. Dag 3 snus resultatlista og de beste starter sist.

I tillegg er det i år heller ikke tillatt å sende split-tider eller annen informasjon om konkurrenter inn til bilen under en prøve.

Powered by Labrador CMS