Her blir det bobil-hotell

I Vestfold bygges nå Nordens største bobil-hotell. Til våren kan første bobil sjekke inn.

Publisert Sist oppdatert


Askjems Camping-Center AS er en av Norges største bobilforhandlere. Her selges flere hundre bobiler i året, både nye og brukte. Sentralt plassert rett ved E18 har Askjems etablert seg som en av de mest solide aktørene i bobilmarkedet.

På nabotomten til forhandleren bygges det nå et 10.000 kvadratmeter stort bobil-hotell, fordelt på to etasjer.

Her skal bobilene bo vinteren over – eller hele året. Kundene som leier plass har tilgang hele døgnet, hele året med eget adgangskort, og når bobilen tas med ut, kan personbilen settes igjen på bobilplassen.

– Dette blir et nytt og unikt tilbud til folk som trenger lagringsplass til bobilen. Parkering kan være en utfordring for mange, ikke minst blant dem som bor i leilighet eller rekkehus i byer og tettbygde strøk. Dette problemet løser vi nå for kundene våre, sier daglig leder Odd Askjem.

– Nå får vi daglige forespørsler fra nye kunder, og mange plasser er allerede booket. Signalene er tydelige på at dette er et tilbud som treffer mange. Vi har jobbet med prosjektet i flere år, og gleder oss veldig til å åpne dørene om drøyt tre måneder, sier Askjem.

Service og klargjøring av bobilen kan Askjems ta seg av – og personbilen kan også få service mens kunden er på ferie.

Og for å toppe det hele kan hotellet fylle bobilens kjøleskap dagen før den tas med på tur.

Bobiler har i mange år vært et økende marked. Mange har nok funnet ut at bobiler kan være mer praktiske og lettere anvendelig enn for eksempel båt – og mange velger også bort fast hytte til fordel for en på hjul.

I en artikkel i BilNorges søsterpublikasjon MotorBransjen i fjor fortalte Askjem litt om folks oppfatning av bobiler:

- For det første er ikke bobil harry lenger. Folk har våknet litt, og sett hvilken fleksibilitet det gir, sier han.

- Dessuten er det mange som kommer fra både båtmarkedet og hyttemarkedet. Begge disse kundegruppene er på jakt etter det samme; lavt vedlikehold og større frihet til hvor og når de vil dra, mener Askjem.

Statistisk regress?
2014 opplevde en nedgang i det totale bobilsalget sammenlignet med året før; 2527 biler, mot 2841 bil i 2013. Kanskje er det bare en statistisk regress, eller så betyr det at bobilsalget har nådd et metningspunkt. Men bare i løpet av de seks-syv siste årene har den rullende bestanden av bobiler omtrent doblet seg.

Likevel økte Askjems omsetningen og salget sitt i 2014. Bedriften solgte bobiler og campingvogner for 191 millioner kroner i 2014

- Det er det høyeste salget noensinne i firmaets 45-årige historie. 300 bobiler og 160 campingvogner ble levert ut, sier Odd Askjem.

Lettere bobiler
Etterspørselen er økende i den letteste vektklassen inntil 3,5 tonn. Dette har produsentene tatt hensyn til, ifølge Askjem.

– Når man ser på modellutvalget for 2015 kan vi gjerne si at bobilen har vært på slankekur. Stikkordene er lettere materialer og smartere konstruksjoner.

Vektgrensen på 3,5 tonn har stor betydning for å kunne nå et større og yngre publikum. De som er født etter 1972 må ta sertifikat for liten lastebil for å kunne kjøre bobil som er tyngre enn dette. Tyngre biler er dessuten pålagt en årlig EU-kontroll og har dyrere bompengeavgifter.

– Et bredere utvalg av de litt mindre by-bobilene er også en klar markedstrend. De er gjerne kortere enn 6,4 meter og ikke bredere enn 2,10. Dermed blir det lettere å legge turen innom storbyer med begrenset parkeringsplass, sier Askjem.

Odd Askjem (bildet) og hans Camping-Center åpner bobilhotellet sitt 1. mai.

Powered by Labrador CMS