-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her blir det bobil-hotell
I Vestfold bygges nå Nordens største bobil-hotell. Til våren kan første bobil sjekke inn.
Askjems Camping-Center AS er en av Norges største bobilforhandlere. Her selges flere hundre bobiler i året, både nye og brukte. Sentralt plassert rett ved E18 har Askjems etablert seg som en av de mest solide aktørene i bobilmarkedet.
På nabotomten til forhandleren bygges det nå et 10.000 kvadratmeter stort bobil-hotell, fordelt på to etasjer.
Her skal bobilene bo vinteren over – eller hele året. Kundene som leier plass har tilgang hele døgnet, hele året med eget adgangskort, og når bobilen tas med ut, kan personbilen settes igjen på bobilplassen.
– Dette blir et nytt og unikt tilbud til folk som trenger lagringsplass til bobilen. Parkering kan være en utfordring for mange, ikke minst blant dem som bor i leilighet eller rekkehus i byer og tettbygde strøk. Dette problemet løser vi nå for kundene våre, sier daglig leder Odd Askjem.
– Nå får vi daglige forespørsler fra nye kunder, og mange plasser er allerede booket. Signalene er tydelige på at dette er et tilbud som treffer mange. Vi har jobbet med prosjektet i flere år, og gleder oss veldig til å åpne dørene om drøyt tre måneder, sier Askjem.
Service og klargjøring av bobilen kan Askjems ta seg av – og personbilen kan også få service mens kunden er på ferie.
Og for å toppe det hele kan hotellet fylle bobilens kjøleskap dagen før den tas med på tur.
Bobiler har i mange år vært et økende marked. Mange har nok funnet ut at bobiler kan være mer praktiske og lettere anvendelig enn for eksempel båt – og mange velger også bort fast hytte til fordel for en på hjul.
I en artikkel i BilNorges søsterpublikasjon MotorBransjen i fjor fortalte Askjem litt om folks oppfatning av bobiler:
- For det første er ikke bobil harry lenger. Folk har våknet litt, og sett hvilken fleksibilitet det gir, sier han.
- Dessuten er det mange som kommer fra både båtmarkedet og hyttemarkedet. Begge disse kundegruppene er på jakt etter det samme; lavt vedlikehold og større frihet til hvor og når de vil dra, mener Askjem.
Statistisk regress?
2014 opplevde en nedgang i det totale bobilsalget sammenlignet med året før; 2527 biler, mot 2841 bil i 2013. Kanskje er det bare en statistisk regress, eller så betyr det at bobilsalget har nådd et metningspunkt. Men bare i løpet av de seks-syv siste årene har den rullende bestanden av bobiler omtrent doblet seg.
Likevel økte Askjems omsetningen og salget sitt i 2014. Bedriften solgte bobiler og campingvogner for 191 millioner kroner i 2014
- Det er det høyeste salget noensinne i firmaets 45-årige historie. 300 bobiler og 160 campingvogner ble levert ut, sier Odd Askjem.
Lettere bobiler
Etterspørselen er økende i den letteste vektklassen inntil 3,5 tonn. Dette har produsentene tatt hensyn til, ifølge Askjem.
– Når man ser på modellutvalget for 2015 kan vi gjerne si at bobilen har vært på slankekur. Stikkordene er lettere materialer og smartere konstruksjoner.
Vektgrensen på 3,5 tonn har stor betydning for å kunne nå et større og yngre publikum. De som er født etter 1972 må ta sertifikat for liten lastebil for å kunne kjøre bobil som er tyngre enn dette. Tyngre biler er dessuten pålagt en årlig EU-kontroll og har dyrere bompengeavgifter.
– Et bredere utvalg av de litt mindre by-bobilene er også en klar markedstrend. De er gjerne kortere enn 6,4 meter og ikke bredere enn 2,10. Dermed blir det lettere å legge turen innom storbyer med begrenset parkeringsplass, sier Askjem.
Odd Askjem (bildet) og hans Camping-Center åpner bobilhotellet sitt 1. mai.