Knalldebut av Veiby

Ole Christian Veiby fikk en pangstart på junior-VM da han i helgen kjørte inn til en sensasjonell tredjeplass i Rally Monte Carlo. – Dette er helt rått. Mitt livs største øyeblikk, sier han.

Publisert Sist oppdatert

Smilet til 18-åringen fra Kongsvinger var av det bredeste slaget etter målgang i Monte Carlo. Ikke så rart. For ifølge flere kilder har det aldri tidligere skjedd at en 18-åring har kommet på pallen i Rally Monte Carlo.

Sammen med kartleser Anders Jæger overrasket de to gutta alle rallyeksperter med å kjøre inn til tredjeplass i JWRC i det ærverdige rallyløpet. Ingen hadde forventet at en debutant skulle klare å komme på pallen i et løp som regnes som det vanskeligste i verden.

– Det var en helt spesiell opplevelse, og et rally jeg ikke kan sammenligne med noe annet jeg har kjørt. Det var til tider ekstremt glatt. Jeg er veldig fornøyd med at jeg klarte å holde konsentrasjonen oppe og nervene under kontroll. Jeg lot meg ikke stresse av verken omgivelsene eller at jeg kjempet om en plass på seierspallen. Bare det å fullføre løpet er veldig sterkt, sier han fornøyd.

I en Citröen DS3 R3T, driftet av det finske teamet Printsport, markerte den norske duoen seg allerede fra start.

Etter torsdagens to åpningsetapper i kveldsmørket, lå de på femteplass. Fredag satte de opp tempoet ytterligere, og åpnet dagen med nest raskeste tid i klassen. Senere på dagen vant de også en av etappene.

– Vi fant en fin rytme, i den grad det er mulig under de vanskelige forholdene. På SS6 var vi raskeste bil i klassen, og det smakte selvsagt godt å vinne min første fartsetappe i JWRC, sier Ole Christian.

De norske guttene kjørte stabilt og godt hele dagen, og før lørdagens etapper hadde de klatret til andreplass i sammendraget – med et gap på drøyt halvminuttet ned til tredjeplass.

– Rally Monte Carlo er noe helt spesielt. Et minutt kan bli spist opp på en enkelt etappe. Når etappene består av tørr asfalt, våt asfalt, snø og is – og i noen tilfeller alt sammen i en og samme etappe, kan ting snu fort. Men jeg visste at om jeg klarte å holde meg på veien, så ville det til slutt bli et bra resultat, forklarer Veiby.

På SS10, en drøyt fem mil lang fartsetappe, fikk gutta erfare hvor brutalt dette løpet kan være.

– Vi hadde en litt nervepirrende opplevelse. Vi møtte et parti med stålis, og med slicksdekk ble det glatt. Jeg måtte kaste meg inn i snøkanten, men klarte å redde meg inn. Etter den episoden tok vi det litt roligere, innrømmer Ole.

Før søndagens tre avsluttende etapper lå de fortsatt på andreplass i klassen, men forspranget ned til tredjeplass var krympet til drøyt ti sekunder.

– Vi var ikke så opptatt av å forsvare andreplassen, men heller å fullføre løpet. Klarte vi oss uten uhell, ville det bli en god plassering.

Den norske unggutten gjorde jobben sin. Kjørte fornuftig og kontrollerte inn til tredjeplass. Ned til fjerdeplass var det nesten to minutter.

– Å komme på pallen i Rally Monte Carlo kan nesten ikke beskrives. Dette var mitt andre asfaltløp noensinne, og i konkurranse med flere asfalteksperter er jeg stolt av å bli nummer tre. Hadde noen sagt til meg for noen måneder siden at jeg skulle klare det, så hadde jeg ikke trodd det selv.

– Men etter den gode gjennomkjøringen jeg hadde under Jänner Rally i Østerrike for et par uker siden, så visste jeg at mulighetene til en god plassering var tilstede om jeg holdt meg på veien. Men innerst inne hadde jeg ikke tro på at jeg kunne kjempe blant topp tre, sier unggutten.

For norsk rallysport ble årets Rally Monte Carlo en historisk begivenhet. Andreas Mikkelsen og kartleser Ola Fløene er i likhet med Ole Christian og Anders Jæger en del av Even Management.

Andreas kjørte inn til tredjeplass totalt i løpet, og siden Per Malling og Gunnar Fadum vant det klassiske rallyet i 1955, er det bare Petter Solberg av nordmenn som har oppnådd en pallplass tidligere (nummer tre i 2012).

I og med at Solberg hadde britisk kartleser, er det første gang i historien at en helnorsk ekvipasjen er på pallen – og første gang Norge er representert på pallen i både WRC og JWRC i verdens mest kjente rallyløp.

Powered by Labrador CMS