-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dekk av løvetann
Etter flere år med forskning har Continental nå laget sine første dekk av løvetann. Dekkene testes i Sverige denne vinteren.
Continental har nådd en milepæl i sitt forskningsprosjekt for industrialisering av løvetann i dekkproduksjon. Nylig presenterte Continental sitt første dekk som er laget av et materiale som Continental kaller Taraxagum, som kommer av det botaniske navnet for løvetann.
Det er vinterdekket Continental WinterContact TS 850 P som nå er laget som egne testversjoner med naturgummi av løvetann, og de første testene foregår denne vinteren i svenske Arvidsjaur.
- Etter flere år med intensivt utviklingsarbeid sammen med Fraunhofter Instituttet i Aachen, er vi glade for at vi nå kan teste de første løvetanndekkene på veien. Dermed er vi et viktig skritt nærmere vårt mål om å gjøre dekkproduksjon mer bærekraftig og mindre avhengig av tradisjonelle råvarer, sier Nikolai Setzer, styremedlem i Continental.
Vinterdekk først
Det er i første omgang vinterdekk som er laget av løvetann, og målet er å lage løvetanndekk for serieproduksjon i løpet av fem til ti år.
De første testene blir utført på vinterføre i Sverige i disse dager, mens løvetanndekkene så skal testes under sommerforhold på Continentals testbane Contidrom utenfor Hannover senere.
- Utviklingsprosessen av Taraxagum har vært veldig lovende så langt, og nå forsetter vi industrialiseringsprosessen sammen med våre partnere. Vi føler oss sikre på at vi vil nå våre resultatmål.
Mer miljøvennlig
Forskningsprosjektets langsiktige mål er å finne en økologisk, økonomisk og sosialt levedyktig løsning for den økende etterspørselen etter naturgummi. Dette vil lette på presset på de tradisjonelle gummiplantasjene i tropiske strøk.
I tillegg er målet å redusere avhengigheten av naturgummi som kan være utsatt for kraftige prissvingninger på råvarebørsene. Videre er det mulig å dyrke løvetann på ubrukt land over hele Europa, og således nær Continentals europeiske fabrikker, noe som vil redusere behovet for logistikk og belastningen på miljøet.
Den løvetannbaserte gummien som Continental kaller Taraxagum er hentet fra roten av russisk løvetann, og utviklingsprosjektet er støttet av den tyske stat. I fjor ble prosjektet også hedret med den prestisjetunge prisen ”European Greentec Award”.
Du kan lese mer om Continentals forskning med løvetanndekk på www.taraxagum.de