Rally Monte-Carlo Historique
Midt på bildet (nr. 201), vinnerbilen fra 1955 som skal være med på markeringen i Monte Carlo, omgitt av årets deltagere.
Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique
Flere av bilene som skal delta i årets Rallye Monte-Carlo Historique skal fraktes ned til Frankrike på biltrailer. Her er en Volvo PV klar for lasting.
Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique
Ove Billerud (bak t.v.) står og nyter synet av en Volvo PV.
Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique
Lars Lie (fører) og Tomas Berve (t.h) sørger for at alt går som det skal før avreise.
Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique
Fra venstre: Ove Billerud, Tore Berntsen og Knut Larsen.
Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique
Fra venstre. Thomas Berve, Lars Lie, Ole Aleksander Heen og Peter Lie med sine Volvo 142.
Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique
Siste forberedelser på Lars Lie sin Volvo 142 fra 1972.
Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique

Foto: Anette Berve
Rally Monte-Carlo Historique
Lars Lie (t.v) og Thomas Berve fester de siste klistremerkene på bilen.
Foto: Anette Berve

Klart for historisk rally

Monte Carlo: Etter VM-rally i Monte Carlo, er det nå klart for løpet for eldre biler. Over 300 biler starter i Rally Monte Carlo Historique. For de norske deltagerne blir årets løp en spesiell markering.

Publisert Sist oppdatert

Det er 13 norske biler som skal være med i årets Rally Monte-Carlo Historique. Bilene må være produsert før 1980 og biltypen må ha deltatt i Rally Monte Carlo. Det er ikke tillatt med firehjulsdrift.

Mens VM-rallyet kjøres på sperret vei, avvikles løpet for gamle biler på åpen vei. Det er gjennomsnittsfart som teller, og er man 1 sekund for tidlig eller for sent på hemmelige kontroller, får man prikker.

Kontrollene er elektroniske, og ingen vet hvor de befinner seg før etter at etappen er gjennomført.

Sammensveiset gjeng
De fleste av de 13 norske lagene har gått sammen om felles transport på biltransporter, i regi av Billerud Motor Sport, fra Norge til startstedet i Reims, samt retur etter målgang i Monte Carlo.

Henning Jørstad har også produsert en kjørebok som gjør det lettere å finne fram. «Bilbilen» fra Norge er også lastet opp med dekk og utstyr for de norske lagene. Billerud Motor Sport står for service/support for 8 av de norske lagene.

Rally Monte Carlo Historique (fra 28. januar til 4. februar) får et sterkt norsk preg.

Arrangørene vil minnes at det er 60 år siden Per Malling og Gunnar Fadum fra Norge vant løpet i en Sunbeam. Det er første og eneste gang at et norsk lag har gått helt til topps i verdens mest kjente rally.

To ganger til Monte Carlo
Løpet er lagt opp slik at etter start i flere byer er det kjøring mot Monte Carlo. Og det er der utfordringene står i kø.

Etter en kort natt i Monaco settes kursen opp til Valence med flere spesialprøver. Dagen etter er det en lang runde vest for Valence med nye prøver. Dagen etter er det retur til Monte Carlo og løpet avsluttes med to prøver natt til onsdag.

Utfordrende
Bilene skal ut på flere av de samme veiene som VM-bilene. Men når de gamle bilene konkurrerer er strekningene mye lengre. Flere av prøvene er på over 60 km, og bilene må holde gjennomsnittsfart på rundt 50 km/t.

På svingete fjellveier er det mer enn store nok utfordringer for de tilårskomne bilene. I tillegg er det som vanlig ventet sterkt varierende vær- og føreforhold, fra is og snø til bar asfalt og gjørme

Av de norske førerne er uten tvil Porsche-kjørerne Tore Johannessen og Petter Granerud de store favorittene. I fjorårets løp lå begge helt i tet. Granrud ble nummer to, mens Johannessen vant mix klassen (kvinne og mann i samme bil).

13 norske lag
Det er påmeldt 13 norske lag til gamlebilløpet. De fleste har valgt å starte i Reims. Dette er de norske lagene:

Laget Rolf Lie / Monty Karlan i Volvo 142 fra 1970 har trukket seg fra løpet

Mens Ivar Høie har valgt å starte i København, starter de øvrige norske i Reims. Det er påmeldt 6 svenske og 8 danske biler. Løpet domineres av deltagere fra Frankrike.

BilNorge er med
BilNorge.no vil følge løpet fra en Volkswagen Golf GTI type 1 produsert i 1979. Tom Berve sitter bak rattet og seniorreporter Knut Moberg d.e. i kartleserstolen. Det vil jevnlig komme rapporter fra løpet og om de norske prestasjonene.

Kategorier:

  • I: Biler bygget før 31/12-1961
  • II: Biler bygget 1/1-1962 - 31/12-1965
  • III: Biler bygget 1/1-1966 - 31/12-1971
  • IV: Biler bygget 1/1-1972 - 31/12-1979

Klasser:

  • 1: Inntil 1300 ccm
  • 2: 1301 - 2000 ccm
  • 3: Over 2000 ccm
Startnr.

Fører

Kartleser

Bil

Årsmodell

Kat. Klasse
112

Torstein Bergum

Sven Åge Bergum

Porsche 930

1978

IV 3
31

Tore Berntsen

Jan Isachsen

Porsche 911

1979

IV 3
126

Tom Berve

Knut Moberg d.e.

VW Golf GTI

1979

IV 2
270

Kjetil Engan

Bjørn Lie

Ford Cortina GT

1965

II 2
101

Peter Granerud

Stein Røed

Porsche 911

1978

IV 3
128

Ivar Høie

Asgeir P. H. Lorentzen

Volvo 142S

1968

III 2
110

Tom Hotvedt

Leif Arne Nesset

Porsche 911S

1976

IV 3
152

Bjørn Erik Indahl

Kjell Kristoffersen

Porsche 911 Carrera

1976

IV 3
37

Tore Johannessen

Tine Hallre

Porsche 911T

1971

III 3
93

Torgjer Kleppe

Henning Jørstad

Renault 8 Gordini

1970

III 1
296

Knut Ulf Larsen

Arne Dølerud

Volvo PV

1961

I 2
24

Lars Lie

Thomas Berve

Volvo 142S

1972

IV 2
28

Peter Lie

Ole Alexander Heen

Volvo 142

1968

III 2
Powered by Labrador CMS