Rallye Monte-Carlo Historique
Kjetil Engan omgitt av sjefmekaniker Terje Ødegård og hjelpemekaniker og pappa Ingar Engan (83). Ingar har selv kjørt rallyet to ganger, og debuten skjedde i en alder av 79 år og 11 mnd. I år kjører han servicebil.
Foto: Knut Moberg d.e.
Rallye Monte-Carlo Historique
Tom Berve har med seg BilNorges Knut Moberg d.e. som kartleser
Foto: Knut Moberg d.e.
Rallye Monte-Carlo Historique
Tine Hallre fra Larvik er eneste kvinnelige deltager fra Norge, og som vi ser på kjøredressen har hun vært med noen ganger tidligere.
Foto: Knut Moberg d.e.
Rallye Monte-Carlo Historique
Klassisk Alfa Romeo 1900 Ti fra 1955
Foto: Knut Moberg d.e.
Rallye Monte-Carlo Historique
Peugeot 504 TI fra 1972
Foto: Knut Moberg d.e.
Rallye Monte-Carlo Historique
Sveitsisk team med Alpine Renault A110 1600S. Og de klassiske alpeluene er selvsagt på plass.
Foto: Knut Moberg d.e.
Rallye Monte-Carlo Historique
Fransk team med Citroën DS21 - også kjent som "padda"
Foto: Knut Moberg d.e.
Rallye Monte-Carlo Historique
Peter Lie og Ole Alexander Heen dekorerer sin Volvo 142 fra 1968
Foto: Knut Moberg d.e.

Monte for gamle biler

Dramatikk i Rallye Monte-Carlo Historique for de norske deltagerne. Da rallybilene skulle lastes av bilbilen kom væpnet politi og gjorde storkontroll.

Publisert Sist oppdatert

Frankrike er tydelig på alerten, og det merket de norske deltagerne i årets Rally Monte-Carlo for gamle biler.

Traileren med de fleste norske bilene kom den lange veien fra Skotterud til flyplassen utenfor Paris. Der skulle rallybilene lastes av bilbilen og kjøres videre av de norske lagene som kom med fly.

Men politiet syntes dette så underlig ut. På en stor parkeringsplass for lastebiler kom flere politibiler, og væpnet politi ville se nærmere på hva dette var for et følge.

De sjekket hver eneste gammelbil – og alt var i orden. Men det viste igjen at Frankrike har høyeste beredskap og det er mange kontroller.

De fleste norske lagene har valgt å starte løpet i Reims. Teknisk kontroll er gjennomført, og bilene står nå opplagret klare til start.

Det er neppe tilfeldig at de fleste norske kjører Porsche 911. Men med i rallyet er det alt fra virkelig gamle klassiske biler til rene sportsbiler - alle produsert før 1980. Mange av bilene er helt utrolig godt restaurert og ser nesten ut som nye.

Powered by Labrador CMS