Rallye Monte-Carlo Historique
Tom Berve tar en sjekk i motorrommet
Rallye Monte-Carlo Historique
Vår tilårskomne Golf GTI går som en klokke
Rallye Monte-Carlo Historique
Tom Berve
Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique
Brødrene Bergums Porsche
Rallye Monte-Carlo Historique
Service
Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique

Er det mulig å ha sånn flaks?

Flaks er viktig i enhver form for konkurranse - også i Rallye Monte-Carlo Historique. Det vet vi alt om, for i dag var det vår lykkedag.

Publisert Sist oppdatert

Starten på vårt Rallye Monte-Carlo Historique var verst tenkelig. En tilskuer ville hjem – og kjørte ut foran vår Volkswagen Golf, og han kjørte som en fransk sink fram til målgang. Og Tom Berve bak rattet og jeg som kartleser fikk alt for mange prikker.

Etter første dag lå vi som nummer 224. Klart vi var skuffet. Men Tom Berve med tre Monte Carlo som erfaring, var ikke i tvil:

- Dette legger vi bak oss, og vi skal vise at vi er mye bedre enn som så.

Slik ble det. Etter dag to og fem prøver var resultatet nummer 58, og fremgangen fortsatte på dagens prøver. Etter 9 av 15 prøver viser resultatlisten avansement til en 43. plass.

Men det gode resultatet handler like mye om flaks.

For på den siste prøven ble det dramatikk.

- Først en feil avkjørsel i et kryss – og med snumanøver ble det veldig mye å innhente.

- Når det var gjort, ble det for mye rotasjon i en S-kurve. Til publikums elleville begeistring snurret bilen rundt, og fronten sto i motsatt kjøreretning. Derfor måtte bilen snues 180 grader, og det tok tid.

- Ny forsinkelse å ta inn. Men til alt hel hadde ikke arrangørene en eneste hemmelig kontroll på de strekningene, og dermed kom vi fra fadesene uten å bli straffet.

For årets Rally Monte Carlo for eldre biler er tøff. Alle bilene må være produsert før 1980, og føret varierer med alt fra masse snø og is til bare nesten sommerveier. Løypen går opp og ned, og selv om man kjører på angitt hastighet, såkalt idealtid, går det mer enn fort nok på de spesielle prøvene som er opp til 60 kilometer lange.

Da må man hele tiden ligge på sekundet, for kontrollen foregår via satellittoverføring og man vet aldri hvor kontrollen er etablert.

Men dagen i dag har vært helt utrolig for Tome Berve bak rattet og undertegnede Knut Moberg de som kartleser i den gode gamle Volkswagen Golf GTI Type1 fra 1979.

Vi har kjørt alt på Nokian piggdekk, og det laget som har kjøpt spesialdekk til rallyet fra England, har valgt å bytte over til standard dekk fra Nokian etter dårlig erfaring med spesialdekkene. De var rett og slett for glatte.

Ingen norsk i tet
Det var vært mer normalt enn unormalt at de norske kjørerne har satt sitt preg på Rallye Monte-Carlo Historique.

Slik er det ikke i år der Tore Johannessen / Tine Hallre er beste norske som nummer 20, plassen foran brødrene Torstein og Sven Åge Bergum. Begge kjører Porsche 911. Bjørn Indahl, også han i Porsche, er nummer 26, foran Tom Berve som er nummer 42.

Duoen Kjetil Engan / Bjørn Lie er nummer 50, Tom Hotvedt / Leif Arne Neset nr. 58, Tore S. Berntsen / Jan Isaksen nr. 61, Torgjer Kleppe / Henning Jørstad nr. 82, Ivar Høie / Asgeir Hjorthaug nr. 126 og Peter Lie / Ole A. Heen nr. 148.

(Resultatene kan endre seg i løpet av kvelden siden de siste ennå ikke er kommet i mål.)

Mye mer igjen
Tirsdag fortsetter rally med tre prøver på vei til Monte-Carlo. Og etter noen timers hvile er det klart for to nattprøver i Alpene.

Og akkurat som vanlig er det meldt om snø og regn natten rallyet skal avgjøres.

Powered by Labrador CMS