PÅ STRØM: Rundt 50 km rekkevidde er i ferd med å bli etablert som industristandard for elrekkevidde på ladbare hybrider.

PÅ LADESTASJONEN: GTE lades via den nye standardkontakten.

LADEKONTAKTEN: På VW GTE er ladekontakten skjult bak emblemet. (Foto: Øivind Skar)

BLÅ STRIPE: Kjennetegnet på at bilen er ladbar. (Foto: Øivind Skar)

BATTERI UNDER SETET: På Golf GTE er bensintanken flyttet helt bak i bilen for å gi plass til batteripakken under baksetet. (Foto: Produsenten)

AUDI Q7: Naturligvis blir den ladbar. (Foto: Øivind Skar)

VW CC: Kommer som ladbar i 2016. (Foto: Øivind Skar)

Satser bredt på plug-in

I påvente av at batteriene som brukes i elektriske biler skal bli bedre, velger VW-konsernet å satse bredt på ladbare hybrider.

Publisert Sist oppdatert

Batteriene som brukes i elbiler har tre opplagte ulemper: Vekten, prisen og lav energitetthet. Prisen per battericelle er på vei ned og ventes å bli halvert i løpet av få år. Men inntil man finner andre måter å konstruere batterier på forblir vekten høy og evnen til å lagre energi liten.

Nå er det ikke slik at VW-konsernet av overnevnte grunn skygger unna elektriske biler. Som Europas klart største bilprodusent har VW allerede to elpersonbiler i produksjon (e-Up og e-Golf, sistnevnte som en klar bestselger i Norge), men satsingen de nærmeste årene – inntil batterier med bedre kapasitet er en realitet – vil være ladbare hybrider, sa konsernsjef Martin Winterkorn under selskapets årlige mediakonferanse.

Winterkorn var tydelig under den nylig avsluttede bilmessen i Genève på at «den som snakker ned dieselmotoren snakker også ned miljøet». Winterkorn hintet her til den korte horisonten, fram til nye CO2-krav tar til å gjelde fra 2021.

€85 milliarder
I mediemøtet snakket Winterkorn om den mellomlange horisonten og de ladbare hybridene viktighet for å nå ytterligere skjerpede utslippskrav. Audi vil derfor lansere neste Q7 SUV, A7 og A8 sedan som ladbare hybrider, VW følger opp og tilbyr kommende Touareg og flaggskipet Phaeton som ladbare. Golf GTE og Audi A3 e-tron er allerede på norske veier som ladbare hybrider. Begge ventes å bli store salgssuksesser i Norge i år.

Winterkorn gjentok at VW-konsernet har som mål å bli ledende på elektrifiserte biler de kommende årene. På grunn av fleksibel plattformteknologi (MQB heter plattformen) vil VW-konsernet enkelt kunne elektrifisere opp til 40 av modellene sine.

Fram til 2020 er VW-gruppens plan å investere 85 milliarder euro (735 milliarder kroner) i ny teknologi, modeller og fabrikker.

Powered by Labrador CMS