UT AV KOLLEKTIVFELTET? Tilgang til kollektivfeltene er ikke en del av elbilincentivene i klimaforliket og står nå for fall der elbilene representerer et problem for bussene. (Foto: Øivind Skar)

GRATIS PARKERING: Å parkere gratis med elbil er en fordel som ikke kommer til å vare evig. Foto: Øivind Skar

Paneldeltakere på NAF/Zeros elbilkonferanse. Fra venstre NAF-direktør Stig Skjøstad, Ole Elvestuen (V), Marianne Marthinsen (AP), Gjermund Hagesæter (FrP), Svein Flåtten (H) og Zero-lader Marius Holm. (Foto: Øivind Skar)

Moms på elbiler – men ikke nå

Elbilenes fredningstid nærmer seg slutten og det er klart for innføring av moms og fjerning av incentiver. Men tilpasningen vil skje gradvis og over år for ikke å kvele interessen for ladbare biler.

Publisert Sist oppdatert

Det var etter NAF og Zeros frokostseminar om elektriske bilers fremtid at Svein Flåtten, Høyres finanspolitiske talsmann, slapp katta ut av sekken: Det kommer ingen avgifter i forbindelse med revidert budsjett, men regjeringen kommer til å peke ut retningen fram mot høstens statsbudsjett for hvordan den ser for seg skattlegging av elbilene.

Nullutslippsbiler (helelektriske og hydrogendrevne) nyter godt av en rekke støtteordninger for å gjøre bilene konkurransedyktige og attraktive.

Dette er de viktigste:

  • Helt fritatt for engangsavgift.
  • Betaler ikke moms på bilen og ekstrautstyr levert med i kjøpet.
  • Fri tilgang til kollektivfeltene.
  • Betaler lav sats i årsavgift.
  • Redusert firmabilskatt.
  • Høyere sats for kjøregodtgjørelse.
  • Betaler ikke bompenger.
  • Kjører gratis på ferger i riksveisamband (fører og passasjerer må betale).
  • Gratis å parkere på offentlig drevne parkeringsplasser.
  • Ofte gratis ladestrøm.

Den norske elbilpolitikken har vært en gedigen suksess og langt overgått alle forventninger da klimaforliket ble inngått på forsommeren i 2012. Da fredet politikerne elbilene fram til nytt Storting trer sammen høsten 2017, eller til det ruller 50.000 elbiler på veiene. Ingen trodde den gang at 50.000 biler kom til å passeres allerede ved påsketider i 2015.

Veien videre
Så hvor går veien videre, spurte NAF-direktør Stig Skjøstad, og fikk klart svar fra mer enn 50.000 respondenter i en landsomfattende undersøkelse. 74 prosent av de spurte ønsker at elbilfordelene skal videreføres etter 2017. Samtidig svarte 39 prosent (42 prosent i by og 37 prosent på landet) at de vurderer elbil ved neste bilkjøp.

– 500.000 familier har to biler, så her er det fortsatt et stort potensial, sa Zero-leder Marius Holm.

Men elbilkjøpene er fortsatt incentivdrevet. Fritak for bompenger oppgis i undersøkelsen som viktigste grunn til å anskaffe elektrisk bil. Og for mange kjøpes fortsatt elbilen som familiens bil nummer to, men brukes som bil nummer en. Sjøstad presiserte at elbilene fortsatt ikke er konkurransedyktige uten incentiver.

Dette var FrPs Gjermund Hagesæter (han er Tesla-eier) ikke uten videre enig i. Han mente at tiden er inne for å diskutere utfasing av fordelene.

Politikere fra alle partier synes samstemte i at elbilene fortsatt skal ha fordeler, men at dagens incentivordning ikke kan videreføres inn i all fremtid, at elbilene på sikt må ta sin andel av samfunnets kostnader til veitrafikken, men at det også må ligge forutsigbarhet i politikken. Derfor kommer retningen på tiltakene i god tid før tiltakene settes inn

Bensin og diesel ute i 2050
Elbilpolitikken henger naturlig sammen med landets miljøforpliktelser og at samferdselssektoren må ta sin avdel av kostnadene.

– Det eneste miljøtiltaket som monner i transportsektoren er elektrifisering av bilparken, påpekte Lasse Fridstrøm fra Transportøkonomisk institutt og henviste til forskningsprosjektet TEMPO hvor det slås fast at det såkalte togradersscenariet forutsetter at bilsalget i 2050 består av drøyt 20 prosent hydrogenbiler, cirka 30 prosent batteribiler, 40 prosent ladbare hybridbiler og 7–8 prosent ordinære hybridbiler. Biler med kun forbrenningsmotor er faset helt ut.

Tilgangen til kollektivfeltene er ikke en del av klimaforliket. Venstres Ola Elvestuen var helt klar på at akkurat det må sentrale politikere holde seg unna fordi lokale problemer bør håndteres lokalt.

Powered by Labrador CMS