Slik blir logoen til Norsk Pluginbil-forening:

Slik blir logoen til Norsk Hybridbil-forening:

Ny organisasjon for hybridbiler

En ny interesseorganisasjon, Norsk Hybridbil-forening, er i ferd med å ta form. - Vi vil følge den samme finansieringsmodellen som Elbilforeningen, så kontantstrømmen blir ikke noe problem, sier en av initiativtagerne.

Publisert Sist oppdatert

I følge bransjenettstedet BilNytt.no, vil Norsk Hybridbil-forening snart være en realitet. Det skal også etableres en underavdeling, Norsk Pluginbil-forening.

Initiativet til den nye foreningen skal komme fra noen av dem som tilbake i 1992 la grunnlaget for det som i dag er Elbilforeningen, men som nå føler at de er skjøvet ut på sidelinjen av dagens elbil-aktivister.

- Den nye foreningen vil kjøre det samme smarte opplegget for finansiering som vi etablerte for elbilene, sier en av initiativtakerne til BilNytt.no.

- Når en importør og forhandler selger en elbil, vil hybridbilkunden automatisk bli innmeldt i Norsk Hybridbilforening, og vi mottar 1.000 kroner fra importøren.

Med et forventet salg på minst 15.000 hybridbiler i år, vil det gi foreningen rundt 15 millioner kroner på årsbasis, noe initiativtageren mener er tilstrekkelig for å holde foreningen kjørende.

Til beste for kunden
I motsetning til medlemskapet i Elbilforeningen, som aktivt må fornyes etter ett år, vil et medlemskap i hybridbilforeningen bli automatisk fornyet.

- Dette er en videreutvikling av finansieringskonseptet som utelukkende er til kundens beste. Og meget positivt for kontantstrømmen vår, legger initiativtageren til.

Differensiert kontingent
Den nye foreningen vil trolig sette medlemskontingenten for plugin-medlemmene (underavdelingen) til 1.500 kroner pr. år.

Den høyere plugin-kontingenten skyldes i hovedsak to ting:

- For det første skaper slike biler andre utfordringer enn for de rene hybridene når vi skal drive propaganda. Vi må for eksempel finne en god forklaring på hvorfor disse bilene bruker strøm, men likevel ikke er elbiler.

- En annen årsak er selvfølgelig at ordet plugin-hybrid i seg selv er vanskeligere å både skrive og forstå for redaksjonene i mange medier, sier den entusiastiske hybridbil-forkjemperen.

Flere ansatte
Norsk Elbilforening har i dag syv ansatte, og de er sikkert underbemannet, mener initiativtageren til den nye hybridbil-foreningen.

Han sier at deres forening trenge minst det dobbelte, alle de ekstra utfordringene tatt i betraktning.

- En generalsekretær må vi også naturligvis ha. Så er det åpenbart behov for minst en fagsjef, en markedssjef eller to, og minst et par kommunikasjonsledere, samt flere politiske rådgivere. Helst seniorrådgivere, for det gir voldsomt mye mer tyngde bak lette argumenter, sier han.

- Det er de siste som skal gi verdi for medlemskapet. Vi kommer for eksempel til å arbeide for at alle byer og tettsteder innfører hybridfelt, soner og egne parkeringer, forbeholdt våre medlemmers biler.

Han ser heller ikke hvorfor hybridbilene skal betale full bompengesats.

Hybrid i Sentrum
- Det bør vel også legges til at vi planlegger et å utgi et blad, både på nett og print. Navnet blir selvfølgelig Hybrid i Sentrum, sier han.

På grunn av påsken har det ikke lyktes BilNytt.no å få kommentarer fra bilimportørene, som er de som skal sørge for denne interesseorganisasjonens finansiering.

- Det er all grunn til å tro at de vil være minst like entusiastiske til den nye hybridbilforeningen, som de har vært til Elbilforeningen, avslutter den entusiastiske initiativtageren.

Powered by Labrador CMS