BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©
BMW 3-serie
Foto: Carparazzi©

Tidlig facelift hos BMW

Dagens 3-serie er ikke mer enn tre år, men BMW planlegger likevel en oppdatering av modellen til høsten.

Publisert Sist oppdatert

Vanligvis foretar produsentene et ansiktsløft noenlunde mitt i livssyklusen til en modell, typisk 3-5 år etter lanseringen. Men dagens 3-serie kom på markedet først våren 2012, så her skjer endringene tidligere enn vanlig.

Årsaken er selvsagt forholdet til konkurrentene. Mercedes C-Klasse kom i ny utførelse i 2014, og mot slutten av 2015 kommer en helt ny Audi A4. At Jaguar lanserer en helt ny utfordrer i denne klassen, XE, kan også være en faktor.

Modellen på bildene er den kinesiske utgaven med strukket akselavstand, det er lettest å se på de lange bakdørene og på en diskret dekorasjon på C-stolpen. Men front og hekk blir identisk på de vanlige modellene som selges i Europa.

Indremedisin
De kosmetiske endringene blir trolig beskjedne – som nye støtfangere med modifiserte luftinntak og muligheten for full LED hovedlys i stedet for xenon.

Men de viktigste endringene kommer under skallet der BMWs nye motorgenerasjon er på plass. Motorene er modulbaserte med 3, 4 eller 6 sylindre og mange felles komponenter.

De 3-sylindrede skal brukes i en rekke av konsernets modeller, fra Mini via 1-, 2-, 3-, 4- og 5-serie til sportsbilen i8.

Nye førerstøttesystemer finner også veien til 3-serien, blant annet «traffic jam assistant» som allerede fins i større modeller. Systemet holder plassen i køen i hastigheter opp til 60 km/t, og den aktive styreassistenten holder bilen i riktig fil så lenge føreren holder en hånd på rattet.

Powered by Labrador CMS