-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Drømmebiler fra VW
På GTI-treffet i Wörthersee viser Volkswagen flere drømmebiler. Neste år skal den ene drømmen realiseres. Den andre bærer bud om en mulig fremtid.
Golf GTI Clubsport er tatt frem i anledning at Golf GTI har førtiårs bursdag i 2016. Det må selvsagt markeres, og hos Volkswagen betyr det en spesialmodell.
De lover at konseptbilen de stiller ut i Wörthersee i helgen er så godt som identisk med bilen som skal produseres i et begrenset opplag neste år.
Under panseret sitter en toliters turbomotor med 265 hester, 35 mer enn Performance-modellen som selges i Norge. I tillegg har den en boost-funksjon som øker effekten med ytterligere ti prosent.
Under seks blank
Det er foreløpig sparsomt med tekniske detaljer, men vi blir overrasket om ikke bilen klarer null til hundre på under seks sekunder siden en «vanlig» GTI Performance gjør denne øvelsen på 6,4.
Designmessige endringer på Clubsport er en ny frontfanger, sideskjørt, en hekkspoiler på bakluka og en effektiv diffuser mellom de to eksosrørene.
Disse elementene er ikke bare montert for å gi bilen et tøffere utseende – de skal ifølge Volkswagen også være effektive for å optimalisere aerodynamikken.
I tillegg til økt effekt og bedre aerodynamikk har bilen et fintunet chassis og et eksklusivt interiør.
Hybrid racer
Mindre realistisk er nok Golf GTE Sport – den er primært til stede for å vise at også hybridbiler kan være morsomme. Bilen har hele tre motorer med en samlet effekt på 400 hestekrefter. Det betyr null til hundre på 4,3 sekunder og en toppfart på 280 km/t.
Bilen er bygget som en racerbil med en kropp av karbonfiber og to seter i hver sin separate monocoque. Som sin navnebror, plug-in modellen Golf GTE, kan den kjøres på ren eldrift over en strekning på cirka 50 kilometer.
Rallymotor
Bensinmotoren tilsvarer den som sitter i rallybilen til Andreas Mikkelsen – en 1,6-liters TSI med 299 hester og et dreiemoment på 400 Newtonmeter. I tillegg har den en elmotor på hver aksel.
Den fremre elmotoren er plassert sammen med den sekstrinns DSG girkassen og yter 115 hk og 330 Newtonmeter. Den hekk-monterte elmotoren byr på 115 hk og 270 Nm. Dermed har drivlinjen et samlet moment på hele 670 Newtonmeter og en effekt på 400 hester.
Vi avslutter med regnestykket som viser hvor tåpelig den europeiske NEDC-syklusen er – bilen har nemlig et oppgitt snittforbruk på 0,2 liter på mila. Jeg vil gjerne hilse på den som klarer å oppnå noe i nærheten av dette.