Korte skritt mot bedre luft

Nå har igjen EU-kommisjonen antydet at den kunne tenke seg litt mindre smog i storbyene. RDE-test er det de snakket om nå, ved pinsetider.

Publisert Sist oppdatert

RDE er en løfterik forkortelse, det betyr Real Driving Emission og betyr i praksis at man skal måle eksosutslipp under virkelig kjøring og ikke inne i kunstige laboratorier.

Det er med andre ord ikke forbruks- (og derved utslipps-) måling vi snakker om her. Der skal World Light Test Procedure (WLTP) overta for den primitive NEDC (New – for mer enn 20 år siden! – European Driving Cycle) – men det er en helt annen bok.

Det dette dreier seg om er ganske enkelt en ny form for måling for å finne ut om Euro 6 virkelig er Euro 6.

Kvantesprang
Mye tyder på at den ikke er det. Det dreier seg om uforbrente Nitrogenoksyder, NOx (der du forresten også finner den muntre varianten N2O - Lystgass) som ifølge Euro 6 ikke skal overstige 0,08 g/km.

Tenk deg selv hva bilfabrikkene har fått til. Det er ikke lenger siden enn 2000, Euro 3, at grensen lå på 500 mg/km. Ikke bare er forbrenningsteknologien dramatisk forbedret, men målemetodene er blitt vanvittig mer eksakte.

Til nå har typegodkjenningen skjedd i laboratorier, men flere uavhengige undersøkelser viser at de nok ikke gir riktige svar.

Et uavhengig laboratorium, Emissions Analytics, (som åpenbart har en agenda, men de blir åpenbart hørt) har påvist at de tidligste Euro 6 motorene blåste ut i snitt 7,1 ganger nedre grense og at man fremdeles ser store variasjoner fra produsent til produsent og sågar fra modell til modell.

EU Kommisjonen har hørt så mye på dem at de altså nå kommer med forslag til en ny RDE-prosedyre.

Ville protester
Men bilfabrikkene protesterer vilt, først og fremst fordi, sier de, de nye forslagene er ufullstendige, de er bare en liten del av det som må bli «et robust RDE-regelverk» som vi da tidligst kan ha på plass i september 2017.

Det ligger noen praktiske hindringer i veien for en snarlig innføring også. PEMS-utstyr, altså Portable Emisjons-Måle Systemer, er liksom ikke det kontrollfolkene langs landeveien er utstyrt med i dag. For at RDE skal ha noen funksjon, må det også kunne sjekkes ved tilfeldige kontroller, ikke bare når produsentene typegodkjenner.

Men for bilfabrikkene er dette viktig. Før skikkelig målestandard og krav er på plass, betyr det mer for politikerne at luften kan bli skikkelig sur. Og det er da trusselen om vekk-med-diesel vekkes igjen.

Diesel-trussel
-Ikke før vi får en samlet utslippsnorm, og samlede målemetoder for hele Europa, vil vi kunne glemme kjøreforbud for dieseldrevne personbiler, sa Tysklands Miljøvernminister Barbara Hendricks i forbindelse med den ferske RDE-diskusjonen.

La det være nevnt at produsentene stadig forbedrer teknikken. Nå begynner Bosch å jobbe med 350 bar innsprøytningstrykk, opp fra 200, for å minske NOx’en, og de forteller at med 48 Volt system ombord kan de minske dieselens NOx med 20 prosent.

Letthybrid er genialt for dem, elektrisk hjelp ved kraftig akselerasjon og høye belastninger reduserer utslippene radikalt.

Powered by Labrador CMS