BMW tilbake på hydrogen

BMW har igjen gjennomført en av sine spennende teknologidager. Denne gangen var blant annet hydrogen – i en i8 – tema.

Publisert Sist oppdatert

Nå pleier ikke BMW å nøye seg med et eneste tema ved disse presentasjonene. Denn foregikk på Miramas-banen i SørFrankrike og som regel, når man er der, renner det over av nyheter.

Ikke akkurat denne gangen.

Såkalt prototype-utgave av en plug-in hybrid 2 Series Active Tourer virker som et forsøk på å bevise at det er et uendelig antall dråper i en sitron. La oss bare slå fast at også 2-Serien, den som trekke foran, kommer med en plug-in løsning.

Da var avdelingen for Vanninnsprøytning mer lovende, men det viste seg at det konkrete innholdet var omtrent like verdifullt som informasjonene vi fikk for et snaut halvår siden da de fortalte at de skulle legge en motor med dusj inn i sin MotoGP-sikkerhetsbil.

Spesifikasjonene for den standard M4-motoren (som vanninnsprøytningseksperimentet ble repetert (317 kW/431 hp og 550 Nm. 8,8 – 8,3 l/100 km o 204 – 194 G CO2/km) hvorpå deltakerne igjen fikk vite at «vanninnsprøytning ga bilen ekstra krefter, høyere dreiemoment og bedre effektivitet».

Kanskje ikke så mye å basere et oppslag på.

Muligens er man litt for blasert dersom ikke engang en tur i en brenselcellebil tenner den store gnisten. Her var det en 5 Serie Gran Turismo som oppførte seg om den var helt elektrisk, hvilket den jo var. Drevet av en elmotor på 180 kW/245 hk, som fikk mat fra en solid stack som igjen hentet hydrogen fra en kombinasjon av industri-standard 700 bar hydrogentanker og et cryogen-type (ekstrem lav temperatur) 350 bars system utviklet av BMW og Toyota i samarbeide og allerede i bruk i Toyotas produksjons-Mirai.

(Som forresten samme dag fikk beskjed om at den var verdens eneste nullutslipper som gjorde 300 miles på en fylling. Og med en fylling som bare tar fem minutter.)

BMWs hydrogenhistorie er lang – mer enn 30 år, men ble midlertidig avsluttet for 8-9 år siden. Først med produksjon av en serie på 100 hydrogenbrennende 7-serie biler, der hydrogenet ble matet rett inn i forbrenningsmotoren – altså ingen elbil. Og til sist da rekordbilen H2R satte verdensrekord i 2006 – med rundt 300 km/t.

Men så har de holdt på igjen noen år nå, sammen med Toyota, og det som plutselig ble litt spennende er at de slapp noen bilder av en lett modifisert i8 med den samme drivlinjen som vi finner i den eksperimentelle 5-serien og i Mirai.

Motoren sitter bak, og brenselcellene har tatt plassen til den kompakte tre-sylindrede motoren der bak. Denne pakka byr på 115 hester mindre enn en standard i8 men leverer allikevel 0-100 på under seks og gjør ca. 200 km/t. Og slipper ikke ut annet enn vann.

Se på karosseriet. Ny form på nyrene kan peke fremover, og enda mer integrerte lamper peker også på ting som kan komme. Mer luft inn der foran, samtidig som det er ryddet opp i lag-på-lag formene lenger bak. Det er blitt en vesentlig enklere bil.

Hvor lenge til produksjonsutgaven av pluggbar 2-Serie kommer?

«Nei det kan vi ikke si.»

Hvor lenge før vi kan kjøpe hydrogendrevet BMW?

«Vent til ca 2020», sa Klaus Frölich, den mektige sjefen for all forskning og utvikling hos BMW.

Powered by Labrador CMS