PÅ STRØM: To av tre nye Golf leveres nå med ladekabel. (Foto: Øivind Skar)

4X4-VINNER: Tesla Model S ble i løpet av få uker den mest foretrukne AWD-bilen og er det fortsatt. (Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

FRANSK SUKSESS: Elektriske Renault Zoe kom litt skjevt ut i starten, men har vunnet mange venner de siste ukene og har nå passert BMW i3 og VW eUp. (Foto: Øivind Skar)

VINNEREN: VW Golf er i egen divisjon i forhold til bilsalget så langt i år. (Foto: Øivind Skar)



The winner takes it all

2015 blir VW Golfs år – igjen. 1626 biler i juni og 8477 Golf på et halvt år er både måneds- og halvårsrekord for dette århundret i et nybilsalg som foreløpig ikke bremses av mørke skyer på den økonomiske himmelen.

Publisert Sist oppdatert

Hvis nybilregistreringene brukes som temperaturmåler på landets økonomiske helsetilstand, har ikke bilkjøperne så langt latt seg påvirke av lav oljepris og antydning til økning i arbeidsledigheten landet sett under ett.

Til det er himmelen fortsatt ganske lys og troen på egen fremtid like god som tilgangen på rimelig kapital.

For fortsatt går det i turbofart med 14.207 nye personbiler i juni, også det rekord i dette århundret og 38,4 prosent høyere enn gjennomsnittet de siste ti årene, alt i følge tall fra OFV. Vi må helt tilbake til jappeåret 1986 for å finne høyere junitall (16.064 enheter).

Alle elbilene, de ladbare hybridene og den høye 4x4-andelen befester Norge som annerledeslandet i Europa. Her flere nøkkeltall fra juni:

  • Elbilandel – 18,4 prosent
  • Ladbare hybrider – 7,5 prosent
  • Vanlige hybrider – 6,1 prosent
  • Sum biler med stikkontakt – 24,5 prosent
  • 4x4 andel – 37,5 prosent

Volkswagen Golf er nok en gang vinneren i Norge slik som den har vært det i Europa i flere tiår. Mer enn hvert tiende nye bilkjøp (11,4 prosent) handler om Golf som nå befinner seg i en helt egen divisjon.

Men til forskjell fra Europa ble 65,5 prosent av nyregistreringene på 8477 biler levert med ladekabel og andelen er økende (litt ned for elbilvarianten og betydelig opp for den ladbare hybriden). Går vi 12 måneder tilbake i tid var det ikke registrert mer enn 67 el-Golfer.

Tesla Model S har samtidig maktet å bli landets mest foretrukne AWD-modell og det til tross for at det ikke var levert en eneste 4x4-Tesla før midt i februar. Det tallet vekker også oppsikt ute i verden og forklarer i all tydelighet hvordan myndighetsstyrte incentiver kan styre bilvalg.

Den høye andelen av stikkontaktbiler drar naturligvis ned det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler som i første halvår for første gang i historien krøp under 100 gram/km og endte på 98 gram/km. Fortsatt er det dieselbilene som drar i motsatt retning med 132 gram/km.

Dette er bestselgerne i første halvår (kilde: OFV):

Powered by Labrador CMS