Porsche Prototyp V3 i Autostadt
Foto: Terje Ringen
Porsche Prototyp V3 i Autostadt

Porsche Prototyp

Porsche Prototyp

Porsche Prototyp

Porsche Prototyp
Designen nærmer seg produksjonsklar
Hitlers tidlige skisse av en Folkevogn

Fokevogn
Tidlig skisse

Rundt år for Bobla

Den går og går og går og går – var et av slagordene i amerikansk reklamekampanje for Bobla. Men ikke første gang. Den som ble vist frem for ganske nøyaktig 80 år siden, gikk slett ikke. Men ble grunnlaget for et eventyr.

Publisert Sist oppdatert

Det var fullt av prominenser i Porsches Villa med adresse Feuerbacherweg, Stuttgart, den 3. juli, 1935 – for 80 år siden. De store herrene fra RDA, det nazistiske Forbundet for Automobilprodusenter, var der. Det vil si folk fra Opel, Mercedes-Benz og Auto Union.

En rekke representanter for Regjeringen var kommet, og selvfølgelig var alle medarbeiderne fra Ferdinand Porsches Konstruksjons-byrå på plass.

Nå er rapportene fra samlingen noe uklare, noen forteller at det var slett ikke meningen at bilen skulle kjøres, man skulle bare gjennomgå konstruksjonen. Andre sier at det ble stor skandale da det viste seg at bilen ikke gikk. Man fikk simpelthen ikke fyrt opp den 850 kubikk store to-sylindrede totakteren.

Kraft durch Freude
Man kan allikevel ikke kalle dagen en fiasko. Det var der avtalen om å utvikle V1 – som denne bilen het: Versuchswagen 1 – til det som ble en av nazistenes paradeforestillinger: KdF – Kraft durch Freude-bilen.

Hitler selv hadde vist prosjektet stor interesse. Det finnes fremdeles skisser som amatørmaleren fra Østerrike tegnet under en bedre middag på Kaiserhof Hotell i Berlin i 1934. Et møte som på mange måter la grunnlaget for det som senere skulle bli Volkswagen.

Det var Jakob Werlin, fra Daimler-Benz, som skulle ha et møte med Hitler om Folkevognplaner. Av en eller annen grunn ba Werlin også Porsche komme – dermed mistet i hvert fall Daimler noe som kunne blitt Tysklands største industrioppdrag.

Som altså gikk til Porsche, denne sommerdagen i Stuttgart. Han satte straks i gang med å forbedrede prototyper, en 1936-modell, V3, er gjenoppbygget og står i dag i Autostadt i Wolfsburg (se bildegalleri).

Seiglivet
Det ble ikke bygget mange Bobler på den andre siden av krigen, 630 slike later til å være et tall mange er enige om. Men det ble jo bygget mengder av militærvariantene, så man kan trygt si at Bobla hadde tidenes tøffeste testprogram: hele den andre verdenskrigen.

Allerede i 1950, fem år etter krigens slutt, ble det bygget 82.000 slike. I Europa ble den siste solgt i 1985, men produksjonen fortsatte i Mexico til 2003. Da hadde man kunnet krysse ut 21,5 millioner eksemplarer i protokollene.

Det er verdt å nevne at hele veien fra starten har Porsche og VW vært tett forbundet.

Det hele startet hos professoren. Hans svigersønn, Anton Piëch, ledet oppbyggingen av fabrikken. Antons sønn, Ferdinand, ble senere sjef for det hele, inntil forholdet brått opphørte for en måneds tid siden.

Stadig tettere bånd
Porsches sønn, Ferry, var med på å bygge den første Porschen, av gamle VW-deler. Etter det fulgte felles VW/Porsche-prosjekter som 914 eller 924. Og fra 1969 begynte Porsche-familien å få hånd om Volkswagen distribusjonen.

Porsche-familiens europeiske distribusjonsselskap er i dag kontinentets største, og jobber med mange andre merker enn familiens. Og Porsche Holding, som styres helt av den etterhånden ganske store Porsche/Piëch-familien er den største eieren av Volkswagen AG.

Derfor var det jo også pikant da Porsche (fabrikken) begynte å kjøpe opp VW-aksjer fra 2005.

I 2007 ble Ferdinand Piëchs fetter, Wolfgang Porsche, den øverste styreleder hos Porsche og var åpenbart med på et kuppforsøk som skulle resultert i at Lilleputt Porsche (fabrikken) overtok giganten Volkswagen.

Kuppet ble avverget, Porsche hadde kjempegjeld etter forsøkene på å få finansiert overtakelsen, så i 2012 var det Porsche som ble helt spist opp av VW.

Hva skal vi si? Tette bånd i alle disse 80 årene.

Men jeg har en følelse av at det er ingen som akkurat feirer denne dagen, fødselshistorien blir liksom ikke flagget veldig.

Powered by Labrador CMS