-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Rundt år for Bobla
Den går og går og går og går – var et av slagordene i amerikansk reklamekampanje for Bobla. Men ikke første gang. Den som ble vist frem for ganske nøyaktig 80 år siden, gikk slett ikke. Men ble grunnlaget for et eventyr.
Det var fullt av prominenser i Porsches Villa med adresse Feuerbacherweg, Stuttgart, den 3. juli, 1935 – for 80 år siden. De store herrene fra RDA, det nazistiske Forbundet for Automobilprodusenter, var der. Det vil si folk fra Opel, Mercedes-Benz og Auto Union.
En rekke representanter for Regjeringen var kommet, og selvfølgelig var alle medarbeiderne fra Ferdinand Porsches Konstruksjons-byrå på plass.
Nå er rapportene fra samlingen noe uklare, noen forteller at det var slett ikke meningen at bilen skulle kjøres, man skulle bare gjennomgå konstruksjonen. Andre sier at det ble stor skandale da det viste seg at bilen ikke gikk. Man fikk simpelthen ikke fyrt opp den 850 kubikk store to-sylindrede totakteren.
Kraft durch Freude
Man kan allikevel ikke kalle dagen en fiasko. Det var der avtalen om å utvikle V1 – som denne bilen het: Versuchswagen 1 – til det som ble en av nazistenes paradeforestillinger: KdF – Kraft durch Freude-bilen.
Hitler selv hadde vist prosjektet stor interesse. Det finnes fremdeles skisser som amatørmaleren fra Østerrike tegnet under en bedre middag på Kaiserhof Hotell i Berlin i 1934. Et møte som på mange måter la grunnlaget for det som senere skulle bli Volkswagen.
Det var Jakob Werlin, fra Daimler-Benz, som skulle ha et møte med Hitler om Folkevognplaner. Av en eller annen grunn ba Werlin også Porsche komme – dermed mistet i hvert fall Daimler noe som kunne blitt Tysklands største industrioppdrag.
Som altså gikk til Porsche, denne sommerdagen i Stuttgart. Han satte straks i gang med å forbedrede prototyper, en 1936-modell, V3, er gjenoppbygget og står i dag i Autostadt i Wolfsburg (se bildegalleri).
Seiglivet
Det ble ikke bygget mange Bobler på den andre siden av krigen, 630 slike later til å være et tall mange er enige om. Men det ble jo bygget mengder av militærvariantene, så man kan trygt si at Bobla hadde tidenes tøffeste testprogram: hele den andre verdenskrigen.
Allerede i 1950, fem år etter krigens slutt, ble det bygget 82.000 slike. I Europa ble den siste solgt i 1985, men produksjonen fortsatte i Mexico til 2003. Da hadde man kunnet krysse ut 21,5 millioner eksemplarer i protokollene.
Det er verdt å nevne at hele veien fra starten har Porsche og VW vært tett forbundet.
Det hele startet hos professoren. Hans svigersønn, Anton Piëch, ledet oppbyggingen av fabrikken. Antons sønn, Ferdinand, ble senere sjef for det hele, inntil forholdet brått opphørte for en måneds tid siden.
Stadig tettere bånd
Porsches sønn, Ferry, var med på å bygge den første Porschen, av gamle VW-deler. Etter det fulgte felles VW/Porsche-prosjekter som 914 eller 924. Og fra 1969 begynte Porsche-familien å få hånd om Volkswagen distribusjonen.
Porsche-familiens europeiske distribusjonsselskap er i dag kontinentets største, og jobber med mange andre merker enn familiens. Og Porsche Holding, som styres helt av den etterhånden ganske store Porsche/Piëch-familien er den største eieren av Volkswagen AG.
Derfor var det jo også pikant da Porsche (fabrikken) begynte å kjøpe opp VW-aksjer fra 2005.
I 2007 ble Ferdinand Piëchs fetter, Wolfgang Porsche, den øverste styreleder hos Porsche og var åpenbart med på et kuppforsøk som skulle resultert i at Lilleputt Porsche (fabrikken) overtok giganten Volkswagen.
Kuppet ble avverget, Porsche hadde kjempegjeld etter forsøkene på å få finansiert overtakelsen, så i 2012 var det Porsche som ble helt spist opp av VW.
Hva skal vi si? Tette bånd i alle disse 80 årene.
Men jeg har en følelse av at det er ingen som akkurat feirer denne dagen, fødselshistorien blir liksom ikke flagget veldig.