-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
90 % til under 50 %
- Velger du en Miata får du 90 % av ytelsene til en Boxster for under halve prisen. Det er påstanden fra MazdaPartsUSA.
De tar utgangspunkt i nye Mazda MX-5 som i USA lyder betegnelsen Miata. Og så sammenligner de en rekke detaljer med en Porsche Boxster – fra hestekrefter og egenvekt, til ytelser og forbruk.
- Min mening er at en 2016-modell Miata tilbyr rundt 90 prosent av ytelsene til en 2015-modell Boxster for mindre enn 50 prosent av prisen, sier Frank Mitchell, delesjef hos MazdaPartsUSA.
I Norge koster rimeligste MX-5 (131 hk) 294.000 kroner, mens du får rimeligste Boxster (211 hk) fra kr 734.000, så sammenligningen er like relevant hos oss. Med tilsvarende ytelser som de amerikanske modellene er de norske prisene henholdsvis kr 349.000 og kr 804.000.
Mitchell drar frem følgende likheter mellom de to modellene:
- Selv om Miata har en vesentlig mindre motor (2,0-liters rekkefirer mot 2,7-liters boxer sekser), skiller det bare tre tideler i akstiden (0-60 mph).
- Mens hver hest i Miata (14,9:1) skal flytte vesentlig mer vekt enn hestene i Boxster (10,9:1), er Mazdaen bare seks tideler langsommere over en kvart mile (14,6 sek. mot 14,0).
- Miata trenger lenger bremsestrekning fra 70 mph til 0 (158 fot mot 145 fot), men takket være at Mazdaen veier nesten 500 pund (ca. 227 kg) mindre, er differansen under ti prosent.
En faktor som virkelig skiller de to bilene er prisen, for mens Miata har en basispris på 24.915 dollar, må du bla opp $52.395 for Porschen.
- Det er selvsagt en drøm for mange å eie en flunkende ny Porsche, men når man kan få 90-95 prosent av opplevelsen til godt under halve prisen, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt, sier Frank Mitchell (som ikke akkurat kan betegnes som nøytral).