-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Gorilla-glass i bilen
"Velkommen til glassalderen" sier Corning. De er de som lager Gorilla-glasset til mobiltelefonen din. Nå vil de selge den til bilindustrien. BMW har alt fattet poenget.
Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor ikke BMW har inkludert bakruten på i8 i den lange listen over tekniske innovasjoner som denne bilen representerer.
Kanskje de ikke er helt trygg på den ennå. For dette er nemlig noe helt nytt. Tredje generasjon av Cornings Gorilla-glass. Det ekstremt sterke, og derfor tynne og lette – og dessuten ganske skrapefrie – glasset som finnes på så mange mobiltelefoner.
Stort potensial
Det er naturlig at Corning ønsker å selge dette glasset til annet bruk enn bare mobiltelefoner. Mens det globale potensialet for mobiltelefoner er nesten 0,4 milliarder kvadratmeter glass, vil bilproduksjonen neste år trenge 0,55 milliarder kvadratmeter.
Selv om ikke en gang Corning regner med å kunne erobre hele markedet sier det seg selv at det er muligheter der ute.
Og for bilindustrien er attraksjonene blant annet lavere vekt, tynnere materialer, bedre akustiske- og klima-egenskaper og god formbarhet.
Videreutviklet
Nå er det riktignok ikke dagens Gorilla-oppskrift som skal selges til bilindustrien. De fleste har vel oppdaget at det er ikke uknuselig eller helt ripefritt.
Men Corning oppgraderer produktet. De har jobbet med sitt Project Phire en stund nå, sterkere og med en klarere overflate enn dagens Gorilla. Det skal lanseres i løpet av året.
Og for egen del vil jeg legge til at Corning har utvidet sitt kunstmuseum i år, med en ny fløy som må være noe av det beste i glass- & arkitektursammenheng noensinne.
Med en utvendig farge og overflatefølelse som lett-lett-melk, nesten transparent, og med en form som en gigantisk isblokk, huser den en gedigen samling moderne glasskunst.
Hvis du vil slappe litt av fra biler en stund, så sjekk ut museet på http://www.cmog.org/
Vil du vite mer om det avanserte glasset, så ta en titt på de to videoene under.