2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8
2016 Toyota Land Cruiser V8

Toyotas største enda større

Den grommeste Land Cruiser-varianten, V8-eren, kommer i ny utgave. Mer tech, mer luksus – mer av alt!

Publisert Sist oppdatert

Stilen på pressemeldingene fra forskjellige bilprodusenter er veldig forskjellig. Enkelte merker er veldig flink å skrive lange, bugnende setninger om fortreffeligheten til en ny knapp i dashbordet, mens andre nøyer seg med å skrive «dette er en ny bil», punktum ferdig.

Toyota er sjelden de som går for de mest pompøse ordgyteriene, de legger seg heller på en nøktern linje. Kanskje reflekterer det bilene deres, også.

I meldingen om nye Land Cruiser V8, derimot, åpner Toyota litt kraftigere:

«Hvordan forbedrer du det ultimate?»

Men akkurat som en Auris-pressemelding er rett frem og lite spenstig, er nok også Land Cruiser-meldingen, i sin bastanthet, også ganske riktig.

For hvor mange biler er det som er så kapabel som nettopp en Land Cruiser V8?

Det kan ikke være mange.

Toyota har uansett gjort et forsøk på å gjøre nettopp det de selv lurer på; å forbedre det ultimate. Og jeg liker det jeg ser.

Man legger nok først merke til det nye utseendet. Veldig USA-inspirert, men samtidig mindre «bling» og opp-i-trynet, akkurat som forgjengeren. Grillen som vokser ut i frontlyktene, og de svære humpene på panseret, er mer tøff-i-trynet.

Og under panseret er det pulver som matcher innpakningen. Motoren er riktignok ikke oppgradert fra den utgående LC V8, men 381 hestekrefter og 544 Newtonmeter fra en 5,7-liters VVT-i-motor, burde likevel være plenty.

Viktigere er det at nye Land Cruiser har fått helt ny automatkasse, Toyotas første åtte-trinns-girkasse.

Sammen vil motor og girkasse gjøre det enkelt å trekke selv digre hengere. Toyota oppgir en trekkevne på 3855 kg. Nye Land Cruiser har også Toyotas «Trailer Sway Control»-funksjon, som bruker stabilitetssystemet for å minimere sleng og kast i hengeren.

Lavgirserie, differensialsperre og et vell av elektronikk skal sørge for fremkommelighet selv hvor enkelte fjellgeiter skjelver, og 360-graders kamera gir perfekt utsikt rett på skjermen.

Skjermen, ja. Land Cruiser er ikke bare 4WD, senterdiff og hengervekt.

Øverst på dashbordet troner en ni-tommers multimedieskjerm, med alle tilkoblinger og antenner man kan tenke seg. Baksetepassasjerene kan glede seg over 12-tommers-skjermer, med egne HDMI-innganger.

Interiøret for øvrig er kledt i skinn og dashbordet pepret med knapper for justering av 4WD-innstillinger, høydejustering, aksellåsing og alt annet moro.

Forbedre det ultimate? Ingen problem.

Powered by Labrador CMS