Oppdrag utført

Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink hadde satt seg tøffe mål for sin ferd gjennom vårt langstrakte land. Her kan du hvordan det gikk.

Publisert Sist oppdatert

Knut Wilthil (t.v.) og Henrik Borchgrevink tenker på alle detaljer når de skal spare drivstoff:

De norske økokjøringsekspertene kjørte først fra Norges sørligste punkt til det nordligste på 73,5 liter diesel, eller 0,29 liter per mil. Deretter kjørte de Nordkapp-Oslo på én tank – men hadde fortsatt masse igjen på tanken. Drivstoffet tok ikke slutt før de passerte Sundebru i Aust-Agder.

Etter én ukes aktiv kjøring, med etapper både på dag og nattestid, har Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink kommet i mål etter to separate drivstoffrekordforsøk.

Forsøkene – som er gjennomført i samarbeid med Shell – var todelt: Først finne ut hvor lite diesel en personbil kan bruke mellom Lindesnes og Nordkapp – og deretter komme seg fra Nordkapp til Oslo på én tank (62 liter Shell Diesel Extra).

Lang reise
Natt til mandag 17. august la de to – som allerede sitter på verdensrekorden for lavt bensinforbruk mellom Kautokeino og Oslo – ut på den 2531 kilometer lange førsteetappen fra Lindesnes til Nordkapp.

Etter en problemfri reise med mye strålende vær kom Knut og Henrik til Norges nordligste punkt torsdag 20. august kl. 12.40. Da hadde rekordbilen – en ny Ford Mondeo (1,5 l /120 hk motor) – brukt 73,5 liter Shell Diesel Extra. Det utgjør et snittforbruk på 0,29 liter per mil.

– Alt gikk knirkefritt og vi hadde en fantastisk reise i nydelig vær. Totalt har vi kjørt 5000 kilometer på én uke, og vi kunne ikke håpet på bedre forhold. Det er stor forskjell på våte og tørre veien når det kommer til drivstofforbruk, så dette har hatt en positiv effekt på vår rekordtur, sier Knut Wilthil.

Mer på tanken
På returen hadde Knut og Henrik beregnet at én tank (62 liter) med diesel skulle holde fra Nordkapp til Oslo dersom man kjørte igjennom Finland og Sverige. Men spenningen rundt hvorvidt de skulle klare å nå Oslo, ble fort borte.

– Vi fikk tidlig noen fine tilbakemeldinger fra drivstoffmåleren, og vi skjønte at dette ville gå. Derfor bestemte vi oss for å fortsette forbi Oslo og se hvor langt sørover vi kunne komme på én tank med diesel, sier Henrik Borchgrevink.

Ved Sundebru sør for Kragerø, rett over fylkesgrensa til Aust-Agder, gikk bilen tom for drivstoff. Da hadde tankmåleren lyst rødt siden Eidsvoll i Akershus.

Over all forventning
Etter at politiet kom til stedet for å verifisere forseglingen på tanklokket – en forsegling som ble montert av politiet på Nordkapp – ble det konstatert at de to hadde kjørt 2129 kilometer på 62 liter Shell Diesel Extra. Det utgjør et snittforbruk på 0,28 liter per mil.

– At vi skulle komme så langt hadde vi knapt turt å håpe på, så dette er vi godt fornøyde med. I distanse tilsvarer dette en kjøretur fra Oslo til Venezia, så vi har kommet langt på én tank.

– Forsøket viser at det er mulig å kjøre svært drivstoffgjerrig om man kjenner teknikken, noe dagens drivstoff- og motorteknologi også bidrar til. Nå venter vi i spenning på om noen der ute kan slå forbruket vårt på distansen, avslutter Henrik Borchgrevink.

Les mer om rekordturen på www.paaveien.no

Powered by Labrador CMS