Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland

Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland
Gilbert Passin, Tesla Vice President Global Production
Teslas bilfabrikk i Tilburg, Nederland
Elon Musk, Tesla-gründer

Åpner Europa-fabrikk

Nå åpner Tesla fabrikk i Europa. Vi har sjekket forholdene.

Publisert Sist oppdatert

Nå er produksjonen av Tesla Model S kommet i gang på Teslas nye fabrikk i Tilburg, helt syd i Nederland.

Det vil si, produksjon er kanskje å trekke det litt langt.

Monteringsfabrikk, er vel mer riktig.

For bilene kommer så godt som ferdig fra Fremont-fabrikken i USA, før den siste monteringen gjøres lokalt i Nederland, for det europeiske markedet.

Drivverket festes i chassiset, og karosseriet monteres på topp. Et karosseri som også kommer i en hel del i container fra USA.

Så hva er da poenget med å bare gjøre den siste ferdigmonteringen i Europa, når bilene uansett sendes 80 prosent ferdig fra USA?

- Vi må se dette i et litt lenger perspektiv, sier Tesla-gründer Elon Musk.

Det er nemlig meningen at langt mer av produksjonen skal foregå lokalt, gjerne med lokale underleverandører – slik det allerede er i dag med italienske Brembo, som leverer bremser til Tesla.

På kort sikt er det også fordeler, ifølge Teslas Vice President for Global Production, Gilbert Passin.

- Vi ønsker å ha den siste kvalitetskontrollen så nær sluttkunde som mulig, sier Passin.

Siden ferdigstillingen av bilen skjer nettopp i Tilburg, er også kvalitetskontrollen her. Lakken sjekkes for skavanker, karosseriet for lekkasjer og understellet for uregelmessigheter.

Det siste gjøres på en 750 meter lang innendørs testbane.

I den ene retningen er det 6000 humper som skal riste både bil og testfører, og i andre retningen en 400 meter lang asfaltbane for å sjekke akselerasjon og bremseegenskaper.

- Ved å ha dette innendørs, trenger vi ikke tenke på ytre påvirkninger, sier Passin.

- Og vi kan jo ha det innendørs, siden bilene ikke slipper ut eksos, smiler han.

Passin har tidligere jobbet for både Volvo og Toyota/Lexus, og sier det er mange likheter til hvordan Tesla organiserer en bilfabrikk.

- De stasjonene som gjør drivverk er naturligvis annerledes, men totalt sett er dette veldig likt produksjonslinjen til andre bilfabrikker, sier Passin.

Per nå er produksjonstakten på 450 biler i uken, men fabrikken har kapasitet på opp til 2000 med interne oppgraderinger. Når Model X dukker opp til neste år, skal også den ferdigmonteres i Tilburg.

Når det gjelder Model 3-produksjon er det derimot vanskeligere å svare på for Tesla.

Fabrikken har ikke mulighet til å ekspandere utvendig – de har ikke mer landområde å gå på.

- Vi har ikke erfaring med parallell produksjon på forskjellige kontinenter, så de erfaringer og den ekspertise vi får gjennom våre aktiviteter i Tilburg, vil ha stor verdi i fremtiden, sier Teslas skandinaviske kommunikasjonssjef, Esben Pedersen.

Dermed er hele Tilburg-prosjektet foreløpig en slags «beta-versjon», hvor Tesla prøver ut forskjellige løsninger for å få det som på verdensbasis foreløpig er bilproduksjon i liten skala, til å gå så effektivt som mulig.

Mer om både Teslas fabrikk og møtet med Elon Musk kan du lese om i bladet Bil nr. 12.

Powered by Labrador CMS