Bilsalget i september
De elektriske bilene utgjør i år 17,6 prosent av de nye personbilene. Hadde det ikke vært for elbilene, hadde bruktimporten falt enda mer. På bildet Nissan Leaf, Kia Soul og markedsleder VW Golf. (Foto: Øivind Skar)
Bilsalget i september
El-versjonen står for mer enn halvparten av Golf-salget. (Foto: Øivind Skar)
Bilsalget i september
Salget av ladbare hybrider øker sterkt og står nå for 4,5 prosent av personbilsalget i år. (Foto: Øivind Skar)

Oljebrems har så langt ikke bremset bilsalget

Den lave oljeprisen med påfølgende økning i arbeidsledigheten har så langt ikke påvirket utleveringen av nye personbiler. Leveringsetterslep sendte nybilregistreringene opp 7,2 prosent til 12.421 enheter i september. Tallene peker mot dette århundrets all time high.

Publisert Sist oppdatert

Det har ikke manglet på advarsler om at Norge er på vei mot magrere tider og at skyene på fremtidens himmel ser ganske svarte ut.

Men september-tallene fra OFV viser med all tydelighet at kjøpere av nye personbiler og varebiler så langt har vendt det døve øret til og handlet i flomlyset av en rente som gjør det stadig rimeligere å låne penger.

Her er noen nøkkeltall:

  • Personbiler opp 7,2 prosent i september og 4,4 prosent hittil i år.
  • Elbilene opp 63,9 prosent i forrige måned (43,4 prosent akkumulert).
  • Ladbare hybrider står i år for 4,5 prosent av personbilsalget.
  • Dieselbilene ned 10,8 prosent i år til prosentandel på 41,1.
  • Bruktimporten ned 23,3 prosent i september – 9,2 prosent i år.
  • VW Golf som suveren vinner. 12.535 biler så langt i år.

111.811 personbiler i september i år mot 107.104 i sammen måned i fjor gjør at 2015 ikke bare kan ende opp som det beste året i dette århundret, men også som det tredje beste i norsk bilhistorie, bare slått av jappeårene 1985 og 1986, men bedre enn storåret 1977 (den gang med 145.247 enheter).

Rush for ladbare
Stikkontaktbilene er fortsatt de store vinnerne og dieselbilene tapere. Salget av elektriske biler passerte i september fjorårets totaltall, er så langt i år opp 43,4 prosent og står for 17,6 prosent av samlet personbilsalg. Det betyr at mer enn hvert sjette personbilkjøp er en elektrisk modell.

Allerede i inneværende uke runder årets elbilregistreringer 20.000 med VW Golf som den store vinneren. 6812 nordmenn hadde ved inngangen til oktober fått utlevert sin nye e-Golf.

Også de ladbare hybridene er vinnere og har ved inngangen til siste kvartal jafset til seg 4,5 prosent av personbil-registreringene. Her leder fortsatt Mitsubishi Outlander, men Golf GTE kommer fort bakfra og kan kjøre forbi Mitsubishien allerede i oktober.

Inkluderes vanlige hybrider i statistikken, så sto biler med batteri til drift/hjelpedrift for 29,6 av de samlede registreringene i september.

Den svekkede kronekursen sendte importen av brukte biler i svalestup i september. Registreringene var ned 23,3 prosent. Også her er det stikkontaktbilene som redder importen fra å falle enda mer.

(Kilde OFV)

Dette var de mest kjøpte bilmodellene i september:

1. VW Golf

1102

2. Toyota Auris

535

3. Nissan Leaf

492

4. Toyota Yaris

364

5. Toyota Rav4

314

6. Skoda Octavia

311

7. BMW i3

266

8. Mazda CX-5

256

9. Nissan Qashqai

246

10. Volvo V70

238

11. Mazda CX-3

228

12. Mitsubishi Outlander

222

13. Hyundai Tucson

206

14. Suzuki Vitara

199

15. Volvo V60

197

Powered by Labrador CMS