-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Oljebrems har så langt ikke bremset bilsalget
Den lave oljeprisen med påfølgende økning i arbeidsledigheten har så langt ikke påvirket utleveringen av nye personbiler. Leveringsetterslep sendte nybilregistreringene opp 7,2 prosent til 12.421 enheter i september. Tallene peker mot dette århundrets all time high.
Det har ikke manglet på advarsler om at Norge er på vei mot magrere tider og at skyene på fremtidens himmel ser ganske svarte ut.
Men september-tallene fra OFV viser med all tydelighet at kjøpere av nye personbiler og varebiler så langt har vendt det døve øret til og handlet i flomlyset av en rente som gjør det stadig rimeligere å låne penger.
Her er noen nøkkeltall:
- Personbiler opp 7,2 prosent i september og 4,4 prosent hittil i år.
- Elbilene opp 63,9 prosent i forrige måned (43,4 prosent akkumulert).
- Ladbare hybrider står i år for 4,5 prosent av personbilsalget.
- Dieselbilene ned 10,8 prosent i år til prosentandel på 41,1.
- Bruktimporten ned 23,3 prosent i september – 9,2 prosent i år.
- VW Golf som suveren vinner. 12.535 biler så langt i år.
111.811 personbiler i september i år mot 107.104 i sammen måned i fjor gjør at 2015 ikke bare kan ende opp som det beste året i dette århundret, men også som det tredje beste i norsk bilhistorie, bare slått av jappeårene 1985 og 1986, men bedre enn storåret 1977 (den gang med 145.247 enheter).
Rush for ladbare
Stikkontaktbilene er fortsatt de store vinnerne og dieselbilene tapere. Salget av elektriske biler passerte i september fjorårets totaltall, er så langt i år opp 43,4 prosent og står for 17,6 prosent av samlet personbilsalg. Det betyr at mer enn hvert sjette personbilkjøp er en elektrisk modell.
Allerede i inneværende uke runder årets elbilregistreringer 20.000 med VW Golf som den store vinneren. 6812 nordmenn hadde ved inngangen til oktober fått utlevert sin nye e-Golf.
Også de ladbare hybridene er vinnere og har ved inngangen til siste kvartal jafset til seg 4,5 prosent av personbil-registreringene. Her leder fortsatt Mitsubishi Outlander, men Golf GTE kommer fort bakfra og kan kjøre forbi Mitsubishien allerede i oktober.
Inkluderes vanlige hybrider i statistikken, så sto biler med batteri til drift/hjelpedrift for 29,6 av de samlede registreringene i september.
Den svekkede kronekursen sendte importen av brukte biler i svalestup i september. Registreringene var ned 23,3 prosent. Også her er det stikkontaktbilene som redder importen fra å falle enda mer.
1. VW Golf | 1102 |
2. Toyota Auris | 535 |
3. Nissan Leaf | 492 |
4. Toyota Yaris | 364 |
5. Toyota Rav4 | 314 |
6. Skoda Octavia | 311 |
7. BMW i3 | 266 |
8. Mazda CX-5 | 256 |
9. Nissan Qashqai | 246 |
10. Volvo V70 | 238 |
11. Mazda CX-3 | 228 |
12. Mitsubishi Outlander | 222 |
13. Hyundai Tucson | 206 |
14. Suzuki Vitara | 199 |
15. Volvo V60 | 197 |