De skjulte elbiltallene

Salget av elektriske biler setter også i år rekord. Importen av så godt som nye og ubrukte elbiler gjør imidlertid elbiltallene enda mer interessante.

Publisert Sist oppdatert

Mange har fått med seg at salget av elbiler fortsatt er rekordhøyt (21.761 ved inngangen til november), men tallet forteller ikke hele sannheten. For svært få er oppmerksom på at det i tillegg har rullet ytterligere 4000 elbiler inn i Norge, skjult i bruktimport.

Dette er biler som ellers hadde støvet ned utenfor landets grenser fordi knapt noen der vil ha dem. Samtidig selges omtrent alt som er tilgjengelig av elbiler til nordmenn som til nå ikke har fått nok av dem.

Kia er kanskje det beste eksempelet på viktigheten av bruktimport for elbilhungrige kunder. Når to måneder gjenstår av året har Kia solgt 725 nye Soul EV. Flere har ikke importøren klart å skaffe fordi Kia også har fordelt biler til andre land i Europa.

Samtidig er det bruktimportert 1400 biler, altså nær det dobbelte av hva Kia har solgt som nytt.

Velger kunden ensfarget bil, og helst grå, er ikke leveringstiden så lang. Men Kia tilbyr Soul i lekker tofargekombinasjon. Vil kunden ha en spesiell farge, kan det være mange måneders leveringstid, vedgår administrerende direktør Irene Solstad i Kia Norge.

– Vår fordel er at vi er fleksible og opererer med kort leveringstid, ofte bare noen få dager, sier Per W. Haaland i Bergersen Bil utenfor Oslo.

Han er en av mange som supplerer markedet med biler forhandlerne ikke kan skaffe eller kundene ikke orker å vente på. De fleste av dem har knapt rullet på veien før de ble lastet opp på biltransport med Norge som mål.

– Hvem kjøper dere fra?

– Fra dem som ikke vil ha slike biler i Tyskland, er Haalands korte svar.

Den høye importen av brukte elbiler startet med Nissan Leaf i 2013. Etter at salget av nye Leaf tok av i 2012, åpnet markedet seg og bruktimporten av denne bilmodellen økte med 751 prosent til 1609 enheter i 2013.

Det gjorde Leaf til den nest mest populære bruktimportbilen det året og til den mest populære i 2014 og 2015. Nær hver tiende bruktimportbil er nå en Leaf.

Så langt i år toppes bruktimportlisten av to elbiler og en ladehybrid (Nissan Leaf, Kia Soul og Mitsubishi Outlander). I klartekst betyr det for Nissans vedkommende at hver fjerde solgte Leaf historisk sett er en bruktimportert bil, enten fra Europa eller USA.

(Kilde: OFV per 31.10.2015)

De mest populære elbilene blant bruktimporterte

1.

Nissan Leaf

1685

2.

Kia Soul

1400

3.

VW Golf

349

4.

VW Up

209

5.

Citroën C-Zero

114

6.

Mercedes B-klasse

96

7.

Peugeot iOn

29

8.

Ford Focus

14

9.

BMW i3

12

10.

Zoe

10

10.

Toyota RAV4

10

11.

Tesla

0

Totalt

3948

Dette er elbilbestselgerlisten:

1.

VW Golf

7505

2.

Tesla Model S

3441

3.

Nissan Leaf

3035

4.

BMW i3

1677

5.

VW Up

1287

6.

Renault Zoe

1284

7.

Mercedes B-klasse

1163

8.

Kia Soul

725

9.

Peugeot iOn

500

10.

Mitsubishi i-MiEV

479

11.

Citroën C-Zero

345

12.

Nissan NV200

221

13.

Smart ForTwo

75

14.

Ford Focus

24

Totalt

21.761

Powered by Labrador CMS